تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 439 |
تعداد مقالات | 3,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,806,770 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,634 |
اثربخشی آموزش حرکات ترکیبی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1400، شماره 15، اسفند 1400، صفحه 124-144 اصل مقاله (3.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدرضا میرمهدی* 1؛ پری داعی الحسین2؛ نعمت اله صالی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش حرکات ترکیبی بر بهبود کارکردهای اجرایی در چهار حوزۀ؛ حافظه فعال، تصمیم گیری و برنامه ریزی، بازداری پاسخ، سازماندهی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی انجام شد. روش: روش این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پسر دبستانی با اختلال یادگیری ریاضی شهر اراک، به تعداد 56 نفر بود. تعداد 30 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی انتخاب و به شکل جایگماری تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. از آزمون حافظۀ فعال کورنولدی و آزمون عصب شناختی کولیج برای اندازهگیری کارکردهای اجرایی و آزمون ریاضی کی-مت، برای اندازهگیری عملکرد ریاضی استفاده شد. آموزش حرکات ترکیبی طی 15 جلسه یک ساعته بر اساس ترکیبی از فعالیتهای حسی-حرکتی و افزایش توجه، و با هدف تقویت مهارتهای عصب شناختی و مهارتهای حرکتی اجرا شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش حرکات ترکیبی بر بهبود عملکرد اجرایی(05/0 > P) و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی به لحاظ آماری معنادار است (05/0 > P) . نتیجهگیری: آموزش حرکات ترکیبی با تلفیق روشهای حسی-حرکتی و افزایش توجه تأثیر معنادار بر بهبود عملکرد اجرایی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرکات ترکیبی؛ کارکردهای اجرایی؛ اختلال ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Effectiveness of Compound Exercise Training on Executive Functions and Math Performance of Students with Mathematic learning Disorders | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza mirmahdi1؛ Pari daei alhosain2؛ neamat elah salehi3 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University | ||
2Master of Psychology, Payame Noor University | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of compound exercise training on improving the executive functions in four areas : Active memory, decision making and planning, response inhibition, organization and math performance of male students with math disorders. Method: experimental research method, pre-test, post-test with comparison group was used. The statistical population includes 56 boy students with 4th, 5th and 6th grade elementary schools, with mathematic learning disorder in Arak. A sample of 30 students were selected and randomly assigned into two experimental and comparison groups. The Cornwall Active Memory Test and the College Neurological Test were used to measure executive functions and the Ki-Math Mathematical Test was used to measure mathematical performance. Compound exercise training was conducted in 15 sessions per group. The training was based on a combination of sensory-motor and attention enhancement, based on neuropsychiatric enhancement and sensory-motor skills. After completing the training sessions, a post-test was performed and the results were analyzed using covariance analysis. Results: The results of covariance analysis in seven hypotheses showed that the effect of compound movement training on improving executive functions and math performance of students with mathematic learning disorders was statistically significant (P <0.05). Conclusion: Compound exercise training Sensory-motor methods and increased attention have a positive effect on improving executive functions and math performance of students with disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Combined Movements, Executive Functions, Mathematical Disorder | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |