تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 439 |
تعداد مقالات | 3,353 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,806,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,102,634 |
بررسی اثر خودپنداره مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی با میانجیگری اخلاق حرفهای | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1400، شماره 15، اسفند 1400، صفحه 145-167 اصل مقاله (3.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا احتشام* ؛ زهرا قموشی | ||
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1400، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناخت اثر خودپنداره مدیران مدارس بر یادگیری سازمانی با میانجیگری اخلاق حرفهای انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل آن از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بودهاست.جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیه 1 شهرری به تعداد 154 نفر بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب 111 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تغییریافته یادگیری سازمانی نیفه و همکاران(1990)، اخلاق حرفهای حسینی(1393) و خودپنداره کارل راجرز(1957) استفاده شدهاست. پایایی این ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 92/0، 90/0 و 86/0 میباشد. نتایج حاصل از آزمون تی تکنمونهای نشان داد که سطح هر سه متغیر پژوهش از سطح میانگین نظری بالاتر است. همچنین نتایج حاصل از مدل-یابی معادلات ساختاری حاکی از آن بود که احترام به عنوان یکی از مولفههای اخلاق حرفهای قابلیت پیشبینی یادگیری سازمانی را داشته است. مدلیابی معادلات ساختاری نیز نشان داد، خودپنداره بر اخلاق حرفهای (30/0=γ) و یادگیری سازمانی (26/0=γ) تأثیر داشته است. اما اخلاق حرفهای بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار نبوده است. همچنین، خودپنداره به طور غیرمستقیم و از طریق اخلاق حرفهای بر یادگیری سازمانی تاثیرگذار نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ اخلاق حرفهای؛ خودپنداره؛ مدیران مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effect of school principals' self-concept on organizational learning mediated by professional ethics | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Ehtesham؛ Zahra Ghamooshi | ||
Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the effect of school principals' self-concept on organizational learning mediated by professional ethics. The research method is descriptive-correlation and its analysis method is structural equation modeling. The statistical population includes all school principals in District 1 of the Ray city with 154 people using Cochran sampling formula and stratified sampling method. 111 people have been studied with a proportional allocation. To collect data, the modified organizational learning questionnaires of Neife et al. (1990), Professional Ethics of Hosseini (1393) and Carl Rogers Self-Concept (1957) have been used. The reliability of these tools using Cronbach's alpha coefficient is 0.92, 0.90 and 0.86, respectively. The results of one-sample t-test showed that the self-concept of school principals, organizational learning and their professional ethics is higher than the theoretical average. Also, the results of structural equation modeling indicated that respect as one of the components of professional ethics had the ability to predict organizational learning. Structural equation modeling also showed that self-concept had an effect on professional ethics (γ = 0.30) and organizational learning (γ = 0.26). But professional ethics have not affected organizational learning. Also, self-concept has not indirectly affected organizational learning through professional ethics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational learning, professional ethics, self-concept, school principals | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |