تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,161 |
بررسی چگونگی و میزان نمود عناصر هویّت ملی - مذهبی در کتابهای نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 29، خرداد 1401، صفحه 76-92 اصل مقاله (820.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی بازوند* 1؛ مرتضی حسن زاده2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دبیر دبیرستان های شهرکرد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
کتابهای درسی یکی از مهمترین منابع یادگیری، آموزش و تقویت هویّت ملّی و مذهبی هستند. در این میان کتابهای فارسی با توجّه به گنجایش آنان و بهرهگیری از انواع مختلف نوشته اعم از نثر، شعر، نمایشنامه، داستان و خاطره و... میتوانند نقش مهمی در تقویت عناصر هویّت ملّی و مذهبی میان دانشآموزان بهعنوان نسل آیندهساز ایفا نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوا و متن کتابهای فارسی نونگاشت دورة متوسطة اول و دوم از نظر میزان توجه به عناصر هویّت ملّی و مذهبی است. جامعة آماری این پژوهش 5 جلد کتاب فارسی نونگاشت متوسطة اول و متوسطة دوم (دهم و یازدهم) است. نتایج کلیِ بهدستآمده نشانمیدهد که مجموعاً 204 مؤلفه ملّی و مذهبی در 5 جلد کتب نونگاشت فارسی متوسطة اول و دوم بهکار رفتهاست که از این تعداد 122 واحد یا 80/59% را مؤلفههای مذهبی و 82 واحد یا 19/40% را مؤلفههای ملّی و ایرانی تشکیلمیدهند. همچنین سهم مؤلفههای ملّی در کتابهای متوسطة اول 49 واحد یا 75/59% و در کتابهای متوسطة دوم 33 واحد یا 24/40% است. مؤلفههای مذهبیِ بهکاررفته در کتابهای متوسطة اول 91 واحد یا 59/74% و در کتابهای متوسطة دوم 31 واحد یا 40/25% است | ||
کلیدواژهها | ||
هویّت؛ ملّی؛ مذهبی؛ تحلیل محتوا؛ کتب نونگاشت فارسی متوسطه؛ متوسطة اول و دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of how and identity elements of the national-religious in Persian books of first and second high school | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Bazvand1؛ Mortezaa Hasanzade2 | ||
1Assistant Professor, Department of Language and Literature, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Teacher, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Textbooks are one of the most important resources of learning, teaching and reinforcing national and religious identity. Meanwhile Persian textbooks with regard to their capacity and using different kinds of writing including prose, poem, drama, story, memory and so on can play an important role in reinforcing components of national and religious identity among students who are forward generation. This research is aimed at analyzing the content and text of newly printed Persian textbooks for middle and secondary schools from the viewpoint of attention to the components of national and religious identity. The overall results show that totally 204 components of national and religious components have been included in the text of 5-volume Persian textbooks for middle and secondary school. Out of these numbers 122 units or 59/8 percent is composed of religious components and 82 units or 40/19 percent is composed of national and Iranian components. In addition, the share of national components included in middle school books equals 49 units or 59/75 percent and in secondary school this number equals 33 units or 40/24 percent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, National, Religioust, textbook content, Newly printed textbooks, middle and Secondary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |