تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,208 |
آسیب شناسی تربیت هنری در نظام رسمی آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان و متخصصان) | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 29، خرداد 1401، صفحه 93-106 اصل مقاله (264.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نجمه هاشمی* 1؛ بابک شمشیری2؛ محبوبه البرزی2 | ||
1کارشناسی ارشد فلسفۀ تعلیم و تربیت آموزش و پرورش دانشگاه شیراز،ایران. | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 10 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
نهاد آموزشوپرورش هر جامعهای سعی دارد از قابلیت چشمگیر هنر برای رشد فکری، تکوین و تکامل شخصیت انسانها بهره ببرد. پژوهش حاضر در پارادایم کیفی و با روش مصاحبه نیمه سازمانیافته انجام گرفت. با هدف آسیبشناسی تمامی ارکان نظام آموزشوپرورش در پیادهسازی مقوله تربیت هنری، هفت عنصر: اهداف، محتوا، مواد آموزشی، راهبردهای یاددهی-یادگیری، زمان، مکان و ارزشیابی در برنامه درسی در نظر گرفته شد. حوزههای آسیبپذیر بهصورت مقولههای اصلی زیر استخراج و دستهبندی گردید: آسیبهای حوزه اهداف: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین اهداف و مشکلات اجرای اهداف. آسیبهای حوزه محتوا: فقدان رویکرد فلسفی مناسب، مشکلات تدوین محتوا و مشکلات اجرای محتوا. آسیبهای حوزه روشهای تدریس: عدم استفاده از روشهای مختلف و متناسب با محتوا، عدم آموزش معلمان در ارتباط با روشهای تدریس. آسیبهای حوزه زمان، مکان و مواد آموزشی: کمبود زمان، مکان و امکانات آموزشی و مشکلات ناشی از نگرشهای نادرست. آسیبهای حوزه ارزشیابی: نوع و ماهیت ارزشیابی، نحوه اجرای ارزشیابی. آسیبهای حوزه معلمان: مشکلات آموزشی معلمان، مشکلات انگیزشی معلمان و تصمیمات اداری و مدیریتی نادرست در ارتباط با معلمان. آسیبهای حوزه نگرش والدین، مسئولین و ساختار مدیریت: مشکلات ناشی از ناکارآمدی و مدیریت غیر اثربخش، مشکلات ناشی از نگرش والدین، مشکلات ناشی از رویکردهای حاکم نسبت به هنر. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر؛ تربیت هنری؛ آسیب شناسی؛ نظام آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A pathological study of art education in irans formal education (from the perspective of educational experts and specialists) | ||
نویسندگان [English] | ||
Najmeh Hashemi1؛ Babak Shamshiri2؛ Mahbube Alborzi2 | ||
1Master of Philosophy of Education, Shiraz University, IRAN. | ||
2Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted in a qualitative paradigm using a semi-organized interview method. With the aim of pathology of art education in the education system, seven elements were considered: objectives, content, educational materials, teaching-learning strategies, time, place and evaluation in the curriculum. Vulnerable areas were categorized into main categories: Disadvantages of goals: Lack of proper philosophical approach, problems of goal setting and problems of goal implementation. Disadvantages of content: lack of proper philosophical approach, problems of content editing and problems of content implementation. Disadvantages in the field of teaching methods: Lack of using different methods and appropriate to the content, Lack of teacher training in relation to teaching methods. Injuries in the field of time, place and educational materials: Lack of time, place and educational facilities and problems caused by wrong attitudes. Injuries in the field of evaluation: type and nature of evaluation, how to perform evaluation. Injuries in the field of teachers: teachers 'educational problems, teachers' motivational problems and incorrect administrative and managerial decisions related to teachers. Damages in the field of parents 'attitudes, officials and management structure: problems due to inefficiency and ineffective management, problems due to parents' attitudes, problems due to prevailing approaches to art. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art, Art edusystem, Patsystem, Education system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 323 |