
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 452 |
تعداد مقالات | 3,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,074,657 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,269,710 |
تأثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر کاهش بدفهمی های عبارت های جبری دانش آموزان پایه نهم شهرستان کمیجان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 26، خرداد 1401، صفحه 1-11 اصل مقاله (502.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملوک حبیبی* 1؛ محمد رضا اتراکی2؛ وحید عالمیان1 | ||
1استادیارگروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر بدفهمیهای دانشآموزان پایه نهم در عبارتهای جبری درس ریاضی شهرستان کمیجان میباشد. کنترل از نظر شونفیلد به معنای چگونگی انتخاب و به کارگیری منابع و استراتژی های مناسبى است که به حل مسئله کمک می-کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، شبهتجربی است. جامعه آماری این پژوهش 240 نفر بود که از این جامعه یک نمونه 50 نفری در دسترس بطور تصادفی در دو کلاس 25 نفره به عنوان گروه آزمایش و گواه تقسیم گردید . ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته طبق جدول بدفهمیها بود و روایی آزمون با روش نسبت روایی محتوا 73/0 تایید گردید و پایایی سؤالات با ضریب آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول756/0 بدست آمد. بعد از پیش آزمون، برای هر گروه 7 جلسه آموزش فوق برنامه در مورد عبارتهای جبری اجرا شد، سپس پس آزمونی برای دو گروه انجام گرفت ؛ تحلیل داده های جمعآوری شده با استفاده از آزمون t، با سطح معنی داری 0.05 p< انجام شد، نتایج بهدست آمده نشان داد که تقویت مهارت کنترل از دیدگاه شونفیلد درکاهش بدفهمیهای دانشآموزان در حل مسائل مربوط به عبارتهای جبری تأثیر داردو باعث کاهش بدفهمیها شده است. . | ||
کلیدواژهها | ||
کنترل شونفیلد؛ عبارت های جبری؛ بدفهمی؛ شهرستان کمیجان؛ پایه نهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of control factor from Schonfield's perspective on reducing misunderstandings of algebraic expressions in ninth grade students of Komijan city | ||
نویسندگان [English] | ||
molouk Habibi1؛ Mohammad Reza Atraki2؛ vahid alamian1 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Master of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is the effect of the control factor from Schofield's perspective on the misunderstandings of ninth grade students in algebraic expressions in Komijan city. For Schonfield, control means how to select and use the appropriate resources and strategies to help solve the problem. This research is semi-experimental in terms of practical purpose and method of implementation. The statistical population of this study was 240 people, of which a sample of 50 people was randomly available in two classes of 25 people as a test and control group. The research instrument was a researcher-made test according to the table of misunderstandings and its validity was confirmed by CVR method and the reliability of the questions with Cronbach's alpha coefficient was acceptable 0.756. After the pre-test, 7 extracurricular sessions were performed for each group. To collect statistical data, a post-test with Cronbach's alpha of 0.784 was performed on the two groups and the data collected by t-test were analyzed with a significant level of p <0.05. The results showed that strengthening control skills According to Schonfield, it is effectivein reducing students' misunderstandings in solving problems related to algebraic expressions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Schonfield's Control, Misconception, Algebraic Phrases, Komijan City, Ninth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |