
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 451 |
تعداد مقالات | 3,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,073,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,268,010 |
تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص های آموزش سلامت | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 26، خرداد 1401، صفحه 12-25 اصل مقاله (387.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی گلشنی* 1؛ عبدالحسین حیدری2 | ||
1دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
توسعه فرهنگ بهداشتی، آموزش سلامت و بهداشت و ارتقاء سلامت دانشآموزان، بسیار حائظ اهمیت است، و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، مورد نیاز است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه، به موضوع آموزش سلامت، در کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد. این پژوهش، به روش توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعهآماری، کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی1400_1399بود. نمونهآماری نیز برابر با جامعهآماری در نظر گرفته شد. همچنین با استفاده از فهرست وارسی از معیارهای شاخصه آموزش سلامت، با 12شاخص و 57 خردهشاخص، دادهها جمعآوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد، که از بررسی کتب علومتجربی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی از مجموع 208واحد شمارششده، شاخص سلامت جسم با40مورد، بیشترین و شاخصهای معلولیت و سلامت خانواده با 1مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیشترین ضریب اهمیت نیز با مقدار(172/ .)، مربوط به شاخص پیشگیری از رفتار های پرخطر و کمترین ضریب اهمیت با مقدار (0001/.) مربوط به شاخص بهداشت محیط بود. نتایج نشان داد، که میزان توجه به شاخصهای آموزش سلامت، در این کتب، متفاوت است و به بعضی شاخصها، کم توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ علوم تجربی؛ آموزش سلامت؛ چهارم ابتدایی؛ پنجم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of fourth and fifth grade experimental science textbooks based on health education indicators | ||
نویسندگان [English] | ||
morteza golshani1؛ Abdolhossein Heidari2 | ||
1Student of elementary education, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Assistant Professor of Primary Education, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted in the fourth and fifth grade elementary textbooks with the aim of examining the level of attention to the subject of health education. The research method was descriptive and content analysis with Shannon entropy method. The statistical population was the books of experimental sciences of the fourth and fifth grades of elementary school in the academic year 1400-1399. The statistical sample was equal to the statistical population. Also, data were collected using a checklist of health education indicators with 12 indicators and 57 sub-indicators. The results of Shannon entropy content analysis showed that from the review of experimental science textbooks in the fourth and fifth grades of elementary school, out of a total of 208 units, physical health index with 40 cases had the highest and family disability and health indices with 1 case had the lowest frequency. The highest coefficient of importance with value (0.172) was related to the index of prevention of high-risk behaviors and the lowest coefficient of importance with value (0.0001) was related to the index of environmental health. The results showed that attention to health education indicators in these books was different. And some indicators have received little attention | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Experimental Science, Health Education, Fourth Elementary, Fifth Elementary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |