
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 452 |
تعداد مقالات | 3,515 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,074,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,269,883 |
کاهش اضطراب ریاضی با استفاده از روشهای کاربردی و تعاملی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 8، شماره 26، خرداد 1401، صفحه 26-35 اصل مقاله (289.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس اناری نژاد1؛ مرجان جشن سده* 2؛ حانیه ظهوری2 | ||
1مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، کاهش اضطراب ریاضی در دانشآموزان با استفاده از روشهای کاربردی و تعاملی بود. این مطالعه با استفاده از روش اقدامپژوهی روی جامعه دانشآموزان پایه نهم مدرسه شاهد افشار یزد در سال تحصیلی 1399-1400 انجام گرفت. برای این منظور یکی از دانشآموزان پایه نهم که دچار اضطراب در کلاس؛ بهخصوص در درس ریاضی بود، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. روش گردآوری دادهها در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه، مشاهده تأملی، مصاحبه و ارتباط تعاملی بود. از ابتدای سال تحصیلی 1399-1400 پس از موافقت مدیر و معلم مدرسه، به بررسی مشکل اضطراب در دانشآموز و راههای برطرفکردن آن از طریق ارتباط تعاملی پرداخته شد. طبق نتایج حاصله، رفتارهای دانشآموز مورد مطالعه در کلاس درس تا حد زیادی بهبود یافت. در واقع اطرافیان دانشآموز با مشاهده کاهش اضطراب و دلهره او و مشارکت فعال وی در کلاس، شاهد تغییر رفتارهایش در جهت مثبت بودند. همچنین بالا رفتن نمره دانشآموز در امتحانات کلاسی، بهخوبی گویای کاهش اضطراب و پیشرفت او در درس ریاضی بود. بطور کلی نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر توجه به تفاوتهای فردی و علاقه دانشآموزان و نیز توجه به کاربرد ریاضیات در زندگی روی کاهش اضطراب دانشآموزان در درس ریاضی است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ تدریس؛ پایه نهم؛ کاربرد ریاضیات در یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reduce Math Anxiety Using Applied and Interactive Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Anari Nejad1؛ Marjan Jashne sade2؛ Hanie Zzohouri2 | ||
1Instractor of Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Student of Mathematics Education, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to reduce math anxiety in students using applied and interactive methods. This study was conducted using the action research method on the community of ninth grade students of Shahed School in Yazd in the year 1399-1400. So, one of the ninth grade students who suffers from anxiety; Especially in math, it was selected and studied. The method of data collection in this study was the use of questionnaires, reflective observation, interviews and interactive communication. From the beginning of the year 1399-1400, after the agreement of the school, the problem of anxiety in the student and the ways to solve it through interactive communication were studied. According to the results, the student behaviors studied were greatly improved. Actually the student's entourage witnessed a change in her behavior by observing her reduction in anxiety and apprehension and active participation in the class. Also, the student's high score in the exams was a good indication of her reduction in anxiety and progress in mathematics. The general results of this study indicate the effect of paying attention to individual differences and students 'interest and also paying attention to the application of mathematics in life on reducing students' anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Anxiety, Teaching, Ninth grade, Application of mathematics in learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |