تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,834 |
بررسی و تحلیل مسیرهای متفاوت یادگیری، توضیح و درک مفهوم آنتروپی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1400، صفحه 93-108 اصل مقاله (1006.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
حمیده حقیقت* 1؛ علیرضا خدایی2 | ||
1استادیار گروه آموزشی علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 08 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 26 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی و دانشگاهی با ایدههای اساسی ترمودینامیکی در شیمی مشکل دارند. ترمودینامیک تقریباً متشکل از مفاهیم و معادلاتی است که قابل درک نیستند و برای انجام محاسبات و قبولی در امتحانات باید به طور مفروض آموخته شوند. ازجمله این مفاهیم مهم و تاحدودی غیر قابل درک برای فراگیران آنتروپی و پیشبینی تغییرات آن طی واکنش است. اﻳﻦ مقاله با هدف بررسی این مفهوم ﺑﻪ ﺷﺮح ﻣﺨﺘﺼﺮی از روابط ذکر شده پرداخته و برخی از راههای بیان این مفهوم را در یادگیری و غلبه بر کج فهمیهای رایج در مورد آن را با استفاده از نتایج پژوهشهای منتخب انجام شده در این زمینه مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در این مطالعه آنچه را که فراگیران از آنتروپی میفهمند و آنچه را که به اشتباه میفهمند شناسایی و طبقهبندی شده است. از جمله عواملی که در درک دقیق آنتروپی مؤثر است و به یادگیری مناسب آن کمک میکند میتوان به ارتباط آنتروپی با حرکات مولکولی، به کارگیری اصطلاحات مناسب در بیان آن، استفاده از قیاس و ارتباط ترازهای انرژی با تغییرات آنتروپی در آموزش این مفهوم اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قانون دوم ترمودینامیک؛ تابع آنتروپی؛ یادگیری مؤثر؛ آموزش شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and Analyzing Different Paths of Learning, Explaining and Understanding Entropy | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Haghighat1؛ Alireza Khodaei2 | ||
1Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
2Chemistry student, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Many high school and college students have difficulty with basic thermodynamic ideas in chemistry. Thermodynamics consists almost entirely of concepts and equations that are not comprehensible and must be hypothetically learned in order to perform calculations and pass exams. These include important and somewhat incomprehensible concepts for learners are entropy and predicting changes during reaction. This article aims to examine this category of the mentioned relationships and some ways of expressing this concept in learning and overcoming common misconceptions about it using the results of selected research conducted in this field has been studied and analyzed. In this study, what learners understand about entropy and what they misunderstand is identified and classified. Among the factors that are effective in understanding entropy accurately and helping to learn it properly can be related to entropy with molecular movements, the use of appropriate terms in its expression, the use of analogy and the relationship of energy levels with entropy changes in teaching this concept pointed out. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The second law of thermodynamics, Entropy function, Effective learning, Chemistry education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |