تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,446 |
تاثیر داستانهای فلسفی به روش بحث گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کامیاران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، اسفند 1400، صفحه 1-15 اصل مقاله (894.44 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام عرفانی آداب* 1؛ طیبه عرفانی آداب2 | ||
1دکترای روانشناسی تربیتی، کارشناس آموزش دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران | ||
2معاون پرورشی، آموزش و پرورش شهرستان کامیاران، کردستان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 دی 1400، تاریخ بازنگری: 31 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 31 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر داستانهای فلسفی به روش بحثگروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بود که با روش شبه آزمایشی و طرح مقایسه گروهها انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان کامیاران بودند، که از بین آنها 40 نفر دانشآموز در دو کلاس 20 نفره انتخاب شدند و به صورت تصادفی یکی از کلاسها به عنوان گروه آزمایش و یکی از کلاسها به عنوان گروه گواه قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها، از آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که داستانهای فلسفی به روش بحث گروهی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان کامیاران تأثیر مثبتی داشته است (59/17= f و 05/0p<). همچنین روش آموزشی قادر است 26 درصد از تغییرات متغیر رشد اخلاقی را تعیین کند. همچنین داستانهای فلسفی بر رشد قضاوت اخلاقی هردو جنس دختر و پسر تأثیری یکسان داشته و تفاوت معنیداری بین آنها مشاهده نشد. بنابراین، پیشنهاد میشود معلمان دوره ابتدایی جهت رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان از داستانهای فلسفی با مضمونهای اخلاقی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: داستانهای فلسفی؛ بحث گروهی؛ رشد اخلاقی؛ قضاوت اخلاقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Philosophical Stories by Group Discussion Method on the Development of Moral Judgment of Sixth Grade Elementary Students in Kamyaran | ||
نویسندگان [English] | ||
ELHAM Erfaniadab1؛ Tayebe Erfaniadab2 | ||
1No.39, Adel Alley Mirzae Alley,Honarestan Street | ||
2معاون پرورشی، آموزش و پرورش شهرستان کامیاران، کردستان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of philosophical stories through group discussion on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. The statistical population of this study consisred of all sixth grade elementary students in Kamyaran, Kurdistan, from among whom 40 students (20 in the control group and 20 in the experimental group) were selected. Ethical Judgment Test (MJT) was used to collect data. Data were analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA). The results showed that philosophical stories by group discussion method had a positive effect on the development of moral judgment of sixth grade elementary students in Kamyaran. It also had the same effect on the development of moral judgment of both girls and boys and no significant difference was observed between them. Moreover, it was found that the treatment accounted for 26 percent of the variation of moral judgement development. Therefore, it is suggested that elementary school teachers use philosophical stories with ethical themes to help develop moral judge of the students | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical stories, group discussion, moral development, moral judgment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |