تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,882 |
دو جبهه معارض: تقابل مبانی منطق تایلر در برنامه درسی با مفروضات نظریه آشوب | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 29، خرداد 1401، صفحه 107-120 اصل مقاله (406.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
صدیقه کاظمی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش بررسی فرضیات نظریه آشوب و مقایسه آن با مبانی منطق تایلر در برنامه درسی با روش تحلیلی- توصیفی است. این مطالعه به نقد مبانی منطق تایلر بر مبنای اثرکلاسیک وی در حوزه برنامه درسی تمرکز دارد. در این مطالعه این اثر کلاسیک با لنز نظری مفروضات نظریه آشوب مورد مطالعه و مرور و بازخوانی مجدد قرار گرفت و مبانی منطقی اثر تایلر و قرابت یا غرابت آن با مفروضات نظریه آشوب تحلیل شد. یافته های این مطالعه حاکی از آن است که مبانی منطق تایلر مبتنی بر استعاره ساعت نیوتنی، تعیّن پذیری و پیش بینی، رویکرد خطی در برنامه ریزی، ابتناء بر سیستم های بسته، تجویزالگوهای کلی ذهنی برای همه موقعیتهای یادگیری،تعیین اهداف عینی و برونداد یادگیری قبل از آموزش در برنامه درسی است در حالی که مفروضات نظریه آشوب به ترتیب و متناظر با هر یک از مفروضات فوق، مبتنی بر استعاره رودهای پرتلاطم و آب و هوا، تعیّن ناپذیری و پیش بینی ناپذیری، تاکید بر رویکرد غیر خطی در برنامه ریزی، ابتناء بر سیستم های باز، ضرورت طراحی الگوهای ذهنی متناسب با موقعیت،ضرورت توجه به تفاوت ها و ناساختاریافتگی در برنامه درسی و آموزش است که در طرف مقابل مبانی منطق تایلر قرار دارد . | ||
کلیدواژهها | ||
منطق تایلر؛ نظریه آشوب؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Two opposing fronts: Confrontation of Tyler's logic in the curriculum with the assumptions of chaos theory | ||
نویسندگان [English] | ||
sedighe kazemi | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this paper is the examination of the Two opposing fronts: Assumptions of Chaos Theory in Confrontation with the Foundations of Tyler's Logic, descriptive-analytic method was used. n this study, the basics of Tyler's logic are critiqued based on Tyler's classical work in the field of curriculum. This book is a crystallization of the author's ideas and opinions about principles of curriculum. And so far it has been exposed to criticism of various dimensions and so it has been the source of the creation of many pros and cons. This book was read and reviewed with the theoretical lens of the assumptions of chaos theory. The results of this study indicate the basics of Tyler's logic, which is based on Newtonian clock metaphors, determinability and predictability, linear approach to planning, based on closed systems, prescribing general mental models for all learning situations, setting objectives and learning outcomes in comparison with the assumptions of chaos theory that based on the metaphor of turbulent rivers and weather, indeterminability and unpredictability, nonlinear approach in planning, based on open systems, the need to design mental patterns appropriate to the situation, the need to pay attention to differences | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tyler's logic, chaos theory, curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |