تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,810 |
بررسی رابطهی بین سبکهای تفکر و خلاقیت با انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر خرمآباد | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 141-153 اصل مقاله (744.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسلم قبادیان* 1؛ فرشته لطیف پور2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارمند دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین سبکهای تفکر و خلاقیت با انگیزه پیشرفت دانشآموزان دوره اول متوسطه ناحیه 2 شهر خرمآباد بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول ناحیه دو شهر خرمآباد (5553 نفر) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه، 360 نفر (165 دختر، 195 پسر) تعیین و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر، آزمون خلاقیت عابدی و انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی، قضایی، تکسالار، سلسلهمراتبی، هرجومرجسالاری، کلی، جزئی، بیرونی و آزاداندیش با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری وجود؛ ولی بین سبکهای تفکر گروهسالاری، درونی و محافظهکار با انگیزه پیشرفت رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بین کل مقیاس خلاقیت و ابعاد آن (سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری) با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. علاوه بر این براساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام، از بین متغیرهای پیش بین وارد شده در تحلیل در سبکهای تفکر، سبک تفکر بیرونی، سلسلهمراتبی، اجرایی و آزاداندیش باهم 19 درصد و در ابعاد خلاقیت، بُعدهای سیالی و ابتکار باهم 20 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای تفکر؛ خلاقیت؛ انگیزه پیشرفت؛ دانشآموزان؛ شهر خرمآباد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between thinking styles and creativity with students' achievement motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
moslem ghobadiyan1؛ fereshteh latefpour2 | ||
1Department of education farhangian university | ||
2Master of Educational Management, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The research has been performed to the aim of studying the relationship between thinking Styles and creativity with achievement motivation of junior schools student district 2 in khorramabad city in mind. Descriptive-correlation method of research has been used, to this aim. Statistical population include all of junior schools student district 2 in khorramabad city (5553 student), according to the statistical report of Education Department of khorramabad city for academic year of 2019-2020. Based on Krejcie-Morgan table, a sample size of 360 (165 girls, 195 boys) individuals has been selected based on random sampling method. To collect data, Thinking Styles Sternberg and Wagner, Abedi creativity test, and Hermans' Motivation have been used. To analyze data, indicators of descriptive statistics including standard mean and deviation have been used, in addition to inferential statistics tests such as Kolmogorov-Smirnov test for data normalization, Pearson correlation coefficient, and stepwise multiple regression.The results showed that there is a positive and significant relationship between legislative, executive, judicial, monarchic, hierarchical, anarchic, global, local, external, and Liberal thinking styles with achievement motivation of junior schools student district 2 in khorramabad city, But between thinking style oligarchic, internal and conservative no significant relationship with achievement motivation. As well as between all variables of creativity and its dimensions (fluency, elaboration, originality, flexibility) positive and significant relationship with achievement motivation. In addition, based on the results of stepwise multiple regression analysis, among the predictor variables included in the analysis in thinking styles, external thinking style, hierarchical, executive and Liberal together 19% and in the dimensions of creativity, fluency dimensions and originality 20 Percentage of variance explains the motivation for progress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Thinking styles, creativity, achievement motivation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |