تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,138 |
طراحی و اعتباربخشی مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آذر 1394، صفحه 57-76 اصل مقاله (609.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان عظیم پور* 1؛ جواد مصرآبادی2؛ پیمان یارمحمد زاده2 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2شهید مدنی آذربایجان | ||
تاریخ دریافت: 16 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار بخشی به مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان انجام شد. براى انجام پژوهش از روش جمعآوری نظرات معلمان و تحلیل مضمون برای ساخت مقیاس و روش توصیفی- پیمایشی برای اعتباربخشی به مقیاس طراحی شده استفاده شد. این پژوهش شامل دو نمونه آمارى بود که براى هدف اول 43 نفر معلم به روش نمونهگیری هدفمند و براى هدف دوم 354 نفر معلم به روش خوشهای چندمرحلهای طبقهای به عنوان آزمودنى انتخاب شدند. براى جمعآوری دادهها از دو ابزار محقق ساخته استفاده شد. اولین پرسشنامه داراى یک سؤال باز بود که در آن از معلمان نمونه اول خواسته شد تا راهبردهای انضباطی خود را در کلاس فهرست نمایند. دومین پرسشنامه یک مقیاس 35 سؤالى بود که آیتمهاى آن به طریق تحلیل مضمون و براساس نظرات معلمان از بین راهبردهای انضباطی آنها انتخاب شده بود. برای تعیین مولفههای این پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملى اکتشافى نشان داد که راهبردهای انضباطی معلمان را در هفت نوع راهبرد دستهبندی کرد که عبارتند از: قیمی(مستقیم)، پیشگیری مبتنی بر قانون گذاری، انسانی( غیرمستقیم)، واکنش سریع، مبتنی بر رابطه و شناخت، غیرکلامی و نمونه و مدلسازی. | ||
کلیدواژهها | ||
بیانضباطی؛ راهبردهای انضباطی معلمان؛ مدیریت کلاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and validate the scale teachers' disciplinary strategies | ||
چکیده [English] | ||
This research was performed with the aim to design and validate the scale teachers' disciplinary strategies. For research, The method collect comments of teachers and thematic analysis to build scale, and Correlation- survey method was used to validate the designed scale. This research includes two sample for the first goal 43 teachers of purposive sampling method and The second purpose were selected 354 teachers as the subjects to multi-stage stratified cluster sampling method. For data collection were used two researcher made tools. The first questionnaire was consisted one open question in which of the teacher first sample was asked up to list their discipline strategies in class. The second questionnaire was 35-item scale that its items had been elected through thematic analysis and based on the opinions of teachers from discipline strategies. To determine the components of the questionnaire, was used exploratory factor analysis and principal component and varimax orthogonal rotation analysis method. Exploratory factor analysis showed that teachers' disciplinary strategies are classified into seven types of strategies that include: Custody (direct), prevention-based legislation, human (indirectly), rapid response, based on relation and recognition, non-verbal and sample and modeling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
indiscipline, teachers' disciplinary strategies, classroom management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 856 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 884 |