تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,537 |
تبیین رابطه ی سواد تربیتی با هویت حرفه ای نومعلمان | ||
سواد تربیتی معلم | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 1، اسفند 1400، صفحه 190-206 اصل مقاله (722.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسن اسماعیل زاده* | ||
دکترای جامعه شناسی | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 07 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد تربیتی با هویت حرفهای نومعلمان استان لرستان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر گردآوری داده ها از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه نومعلمان استان لرستان بود، که با بهرهگیری از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 255 نفر تعیین گردید، نمونه آماری به شیوه نمونهگیری سهمیهای از مناطق مخلف آموزشی در استان، انتخاب شدند. برای گردآوری داده های آماری از پرسشنامه های محقق ساخته هویت حرفهای و سواد تربیتی در دو بعد نگرش و روش تربیتی با روایی صوری و محتوایی قابل قبول و پایایی بالای 70/0 استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده های آماری از نرم افزارSPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ میانگین نمره نومعلمان در تمامی ابعاد متغیرهای هویت حرفهای و سواد تربیتی در حد متوسط بود. در مولفههای برخورد با دانش آموزان خاطی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میانگین در حد زیاد و در ارتباط با ابعاد ایجاد روحیه همکاری، مسئولیت پذیری، هویت ملی-مذهبی، حقوق اجتماعی-مدنی، آشناسازی دانش مربوط به متغیر سواد تربیتی از میانگین در حد کمتر از متوسط برخوردار بودند و مولفه های در نظر گرفتن خود به عنوان یک معلم و اطمینان به معلم خوب بودن از هویت حرفهای نو معلمان در حد پایین تر از متوسط قرار داشت. می توان نتیجه گرفت لزوم بازنگری در سیاستها و برنامهریزی های درسی مبتنی بر تغییر نگرش تربیتی و آموزش روشهای تربیتی جهت افزایش سواد تربیتی معلمان و بازنگری در جذب نیروهای آموزشی بیشتر از گذشته نمایان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت حرفه ای؛ سواد تربیتی؛ نومعلمان؛ استان لرستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explain the relationship between upbringing literacy and the professional identity of Beginning Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Esmaeilzade | ||
teacher | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the relationship between upbringing literacy and the professional identity of Beginning Teachers in Lorestan province. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of collections. The statistical population of the present study included all Beginning Teachers in Lorestan province, which was determined using Cochran's formula to determine the sample size of 255 people. The statistical sample was selected by quota sampling from different educational areas in the province. To collect statistical data, researcher-made questionnaires of professional identity and upbringing literacy in two dimensions of attitude and upbringing method with face validity and acceptable content and reliability above 0.70 were used. SPSS software was used to analyze the statistical data. The findings showed; The average score of Beginning Teachers in all dimensions of professional identity and upbringing literacy was moderate. dealing with delinquent students and the use of information and communication technology on average to a large extent and in relation to the dimensions of creating a spirit of cooperation, responsibility, national-religious identity, social-civil rights, knowledge of upbringing literacy variable from the average They had less than average .considering oneself as a teacher and assuring oneself of being a good teacher were lower than average for teachers' new professional identities.. It can be concluded that the need to review policies and curricula based on changing upbringing attitudes and teaching upbringing methods to increase the upbringing literacy of teachers and reconsider the recruitment of teaching staff is more than ever. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
:Professional identity. upbringing literacy. Beginning Teachers. Lorestan province | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 526 |