تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,373 |
سنجش وضعیت موجودنقش های پرورشی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 22، اسفند 1400، صفحه 77-92 اصل مقاله (703.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرزو احمدآبادی* 1؛ حمیدرضا آراسته2؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم2؛ حسین عباسیان3 | ||
1مدرس، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استاد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 24 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف سنجش وضعیت موجود نقشهای پرورشی معلمان مدارس ابتدایی در شهر تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری، کلیه معلمان ابتدایی شهر تهران به تعداد 20968 نفر بود که براساس جدول مورگان 376 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامۀ محققساخته به عنوان ابزار پژوهش؛ در چهار بُعد اصلی و 16 مؤلفه (1. خودپرورشی معلم با سه مؤلفه؛ 2. پرورش ذهن با چهار مؤلفه؛ 3. پرورش اجتماعی با پنج مؤلفه؛ 4. پرورش عاطفی-رفتاری با چهار مؤلفه؛) بهعنوان نقشهای پرورشی معلمان استفاده شد. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(جداول، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t تکنمونهای بعد از بررسی نرمال بودن متغیرها از طریق کشیدگی و چولگی) استفاده شده است. براساس آزمون t تکنمونهای؛ یافتهها نشان داد در شش مولفه (اخلاقی-رفتاری با میانگین 06/4، توسعۀ شناختی با 27/3، مهارت بینفردی و ارتباطی با 56/3، تعهد و مسئولیتپذیری با 38/3، احترام و رعایت قوانین با 47/3، خودنظمدهی با 23/3) وضعیت موجود بالای میانگین ملاک بوده و در ده مولفه (دانشی-علمی-پژوهشی با میانگین 61/2، مهارتی-توانمندی با 68/2، توسعۀ فراشناختی با 65/2، خودآگاهی با 37/2، ایجاد عادات سالم ذهنی با 69/2، حل مسائل بینفردی با 49/2، تحمل ابهام و تابآوری با 49/2، مدیریت احساسات و کنترل هیجانات با 51/2، خودکنترلی با 59/2، همدلی و چشماندازگیری با 56/2)، وضعیت موجود به اقداماتی خصوصاً در دو بُعد پرورش ذهن و پرورش عاطفی-رفتاری برای بهتر شدن نیاز دارد که در نهایت، نتایج نشانداد پرورش در مدارس به معنای حقیقی بهکار گرفته نمیشود و خلأ عنصر پرورش در نظام آموزشی کشور محسوس است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرورش؛ خودپرورشی معلم؛ پرورش ذهن؛ پرورش اجتماعی؛ پرورش عاطفی-رفتاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measuring the Present States of Nurturing Roles of Elementary School Teachers in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezoo Ahmadabadi1؛ Hamidreza Arasteh2؛ Abdolrahim Nave ebrahim2؛ Hossien Abbasian3 | ||
1Instructor of educational management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Professor of educational management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Assistant professor of educational management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study is an applied research and its purpose is to assess the present states of nurturing roles of elementary school teachers in Tehran. The statistical population of this descriptive-survey study consists of all primary school teachers in Tehran was 20968 people, from among whom, according to Morgan table, 376 teachers were selected as the sample. A researcher-made questionnaire in four main dimensions and 16 components (1- teacher self-nurture, with three components: 2- nurturing of the mind with four components; 3- nurturing of social with five components; 4-nurturing of emotional-behavioral with four components) as teacher nurturing roles were used. To analyse data, descriptive (e. g. mean and standard deviation) and inferential (i.e. univariate t-test) statistics were used. To check the normal distribution of the data, kurtosis and skewness were used. Based on univariate t-test results with a criterion of 3, the findings showed that in six categories (ethical-behavioral with an average of 4.06, cognitive development with 3.27, interpersonal and communication skills with 3.56, commitment and responsibility with 3.38, respect and observance of laws with 3.47, self-regulation with 3.23) the current situation is above the average of the criterion and in the other ten categories (knowledge-scientific-research with an average of 2.61, skill-ability with 2.68, metacognitive development with 2.65, self-awareness with 2.37, creating healthy mental habits with 2.69, solving interpersonal problems with 2.49 , tolerance of ambiguity and resilience with 2.59, emotion management and emotion control with 2.51, self-control with 2.59, empathy and vision with 2.56) the current situation needs measures to improve, especially in the two dimensions of mind development and emotional-behavioral nurture. Finally, the results showed that nurturing in schools is not used in the true meaning and the neglect of the element of nurture is evident in the country's education system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nurturing, Teacher Self-Nurture, Nurturing of the mind, Nurturing of social, Nurturing of emotional-behavioral | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,140 |