تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,730 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,195 |
شناسایی اهداف و فعالیتهای مطلوب در برنامه درسی کارورزی تربیت معلم ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 47-76 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسد حجازی* | ||
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 11 دی 1399، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اهداف و فعالیتهای یادگیری مطلوب برنامة درسی کارورزی تربیت معلم ایران بود. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوة جمعآوری اطلاعات، آمیخته (کیفی – کمی) است. جامعة آماری بخش کیفی شامل متخصصان و خبرگان کارورزی در تربیت معلم، که به شیوة نمونهگیری هدفمند 18 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی، 18 متخصص به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهگیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. جامعة آماری بخش کمّی نیز شامل دانشجومعلمان و دانشآموختگان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران بود (6102 N=). 278 نفر با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و پرسشنامة است. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، در حیطة اهداف کارورزی، بیشترین اولویت مربوط به «مرتبطکردن مباحث نظری دانشگاهی با فضای کار مربوط به رشتههای تعهد دبیری» و «ارتقای مهارتهای تخصصی و شایستگیهای معلمی در همة ابعاد» است. در حیطة فعالیت یادگیری «تمرین فعالیتهای خاص مانند روایتپژوهی و تنظیم گزارشهای پایانی» و «فراگرفتن چگونگی عملیاتیکردن دانش نظری مربوط به رشته در فعالیتهای یاددهی و یادگیری کلاس درس» بیشترین اولویت را دریافت کردند. همچنین، نتایج نشان داد میانگین نظرات شرکتکنندگان در زمینة اهداف برنامة درسی کارورزی و فعالیت یادگیری در برنامة درسی کارورزی بیشتر از سطح معیار فرضی است. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان چارچوبی در فرایند برنامهریزی کارورزی رشتههای تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف و فعالیتها؛ تربیت معلم؛ کارورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify the Goals and Activities of Desirable in Iranian Teacher Training Internship Curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi | ||
Associate Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to identify the goals and activities of the Iranian teacher training internship program. The research method is applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data collection method. The statistical population of the qualitative section includes experts and internship experts in teacher training, who were selected by targeted sampling of 18 people. The statistical population of the quantitative sector also included students, teachers and graduates in the field of continuous bachelor's degree on the campuses of Farhangian University of Tehran Province (6102 N =). A total of 278 multi-stage clustering methods were considered for sample size. The data collection tool is a semi-structured interview and questionnaire. Content validity was used to determine the validity of the interview questions and the questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to estimate the reliability of the questionnaire. The results showed that in the field of internship goals, the highest priority is related to "linking academic theoretical issues with the workplace related to the disciplinary commitment disciplines" and "improving professional skills and competencies of teachers in all dimensions". In the field of learning activities, "Practicing special activities such as storytelling and final reporting" and "Learning how to implement theoretical knowledge related to the field in teaching and learning activities in the classroom" received the highest priority. The results of this study can be used as a framework in the process of internship planning in the fields of teacher training at Farhangian University and other universities | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Activities, Goals, Teacher training | ||
مراجع | ||
احمدی، غلامعلی، ملکی، صغری، مهرمحمدی، محمود، و امامجمعه، سیدمحمدرضا (1398). سیر تحول برنامة کارورزی نظام تربیت معلم ایران. تعلیم و تربیت، 138(2)، 82-61.
الماسی، حجتالله، زارعی زوارکی، اسماعیل، نیلی، محمدرضا، و دلاور، علی (1396). ارزشیابی برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل ارزشیابی هدفمحور تایلر. تدریسپژوهی، 5(1)، 24-1.
پریشانی، ندا، و خروشی، پوران (1396). چالشها و فرصتهای درسکارورزی از نظر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعة موردی پردیس فاطمه الزهرا و شهید رجایی اصفهان. کنفرانس بینالمللی هزارة سوم علوم انسانی، قابل بازیابی در - https://elmnet.ir.
تاتاری، محسن، تاجیک، فاطمه، و تاتاری، فهیمه (1395). ارزیابی و مطالعة جایگاه برنامة درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. مقالات برگزیدة نخستین همایش کشوری کارورزی پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی (2-4)، مشهد: انتشارات تمرین.
جمشیدی توانا، اعظم، و امامجمعه، محمدرضا (1395). بررسی تأثیر کارورزی فکورانه در برنامة درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای دانشجومعلمان. پژوهشهای برنامة درسی، 6 (1)، 20-1.
حجازی، اسد (1397). واکاوی موانع پیاده سازی موفق اجرای برنامة کارورزی جدید در دانشگاه فرهنگیان. نوآوریهای آموزشی، 17(3)، 47-70.
حجازی، اسد (1398. راهنمای کارورزی برای دانشجویان تربیت معلم. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
زارعصفت، صادق (1396). واکاوی تجربههای زیستة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان؛ طراحی الگوی مفهومی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5 (9)، 68-37.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوة جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. آموزش عالی، 10(37)، 32-7.
کرامتی، انسی، و احمدآبادی، زهرا (1396). تبیین دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانها در مورد مشارکت در درس کارورزی؛ یک مطالعة پدیدارشناختی. پژوهش در تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان، 1(1)، 125- 101.
ملکی، صغری (1395). آشنایی با فرایند کارورزی در کانادا و استرالیا. نشست علمی – تخصصی مرکز شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران.
موسیپور، نعمتالله (1397). بررسی تجربیات به دست آمده از اولین دورة برنامة کارآموزی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برای بررسی برنامة کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان. گزارش پژوهش، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
Bukaliya , R. (2012). The potential benefits and challenges of intership programnes in an OdL institutions: A case for the zimbabaw open university. International Journal on New Trends in Education on Thir Implication Janury, 3(13), 118-133. Chen, C. T., Hu, J. L., Wang, C. C., & Chen, C. F. (2011). A study of the effects of internship experiences on the behavioural intentions of college students majoring in leisure management in Taiwan. Hospitality Leisure Sport & Tourism Education, 10(2), 61-73. Daniels, J., & Brooker, J. (2014). Student identity development in higher education: implications for graduate attributes and work-readiness. Educational Research, 56(1), 65-76. Eceli, M. (2012). Student teachers’ professional learning in teaching practicum. Doctoral Dissertation, University of Hong Kong. Jones, C. M., Green, J. P., & Higson, H. E. (2017). Do work placements improve final year academic performance or do high-calibre students choose to do work lacements? Studies in Higher Education, 42(6), 976-992. Khalil, O. E. M. (2015). Students’ experiences with the business internship program at Kuwait University. Management Education, 13(3), 202–217. LaBoskey, V. K. (2004). The methodology of self-study and its theorrectical underpinnings. In J. J. Loughran, M. L. Hamilton, V. L. LaBoskey, & T. Rusell (Eds.), International handbook of self-study of teaching and teacher education practices (pp. 817-870). Dordrecht: Kluwer. Mattox, J. R. (2010). Manager engagement: reducing scrap leaning, TrainingIndustry Quarterly, fall 2010 / A Training Industry, Inc. ezine / www. trainingindustry.com/TIQ. Moore, J. D., & Plugge, P. W. (2008). Perceptions and expectations: Implications for construction management internships. Construction Education and Research, 4(2), 82-96. Nghia, T. L. H., & Duyen, N. T. M. (2019). Developing and validating a scale for evaluating internship-related learning outcomes. Higher Education, 77(1), 1-18. Nunley, J. M., Pugh, A., Romero, N. & Seals Jr, R. A. (2016). College major, internship experience, and employment opportunities: Estimates from a résumé audit. Labour Economics, 38, 37-46. Renganathan, S., Ambri, B., Abdul Karim, Z. & Su Li, C. (2012). Students’ perception of industrial internship programme. Education+ Training, 54(2/3), 180-191. Robinson, R. N., Ruhanen, L. & Breakey, N. M. (2016). Tourism and hospitality internships: influences on student career aspirations. Current Issues in Tourism, 19(6), 513-527. Yiu, M., & Law, R. (2012). A review of hospitality internship: Different perspectives of students, employers, and educators. Teaching in Travel & Tourism, 12(4), 377-402.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 540 |