تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
بررسی نقش جو روانی- اجتماعی کلاس درس در خلاقیت هیجانی دانشآموزان پایة ششم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 279-298 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر عجم* 1؛ نسرین رنجبر اسفیجر2 | ||
1استادیار، گروه علومتربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1399، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جو روانی- اجتماعی با خلاقیت هیجانی دانشآموزان پایة ششم منطقة گلبهار انجام شد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و برحسب روش از نوع پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دختر و پسر پایة ششم در مدارس دولتی و غیر دولتی، به تعداد 1676 نفر بودند که تعداد نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین شده، و با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامة جو روانی - اجتماعی کلاس فریزر، گیدینگز و مکرویی (1995) و پرسشنامة خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز (1991) بود. برای جمعآوری و تحلیل دادهها 286 پرسشنامه مورد استفاده و استناد قرار گرفت و با استفاده از نرمافزار تحلیل دادههای آماری SPSS تحلیلها انجام گرفت. یافتهها بیانکنندة وجود رابطة معناداری میان جو روانی- اجتماعی کلاس با خلاقیت هیجانی دانشآموزان است. از سوی دیگر، جو روانی- اجتماعی کلاس و خلاقیت هیجانی باتوجه به نوع مدرسه اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی دارای تفاوت معناداری نمیباشد، اما با توجه به عامل جنسیت دارای تفاوت معناداری میباشندبنابراین، میتوان با تدابیری در راستای مدیریت کلاس و استفاده از نظرات و پیشنهادهای دانشآموزان جو روانی- اجتماعی مطلوبتری را برقرار و با استفاده از کارگاههای آموزشی و مشاوره، به دانشآموزان کمک کرد تا بتوانند با شناخت و آگاهی، هیجانات خود را تنظیم و خلاقیت هیجانی دانشآموزان بهبود یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
جو روانی- اجتماعی کلاس؛ خلاقیت هیجانی؛ خلاقیت؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Classroom Psychosocial Climate on Sixth Grade Students’ Emotional Creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Akbar Ajam1؛ nasrin ranjbar esfijer2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. Student in Educational Research, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the potential role of the class psychosocial climate in the emotional creativity of sixth-grade students in Golbahar district, Iran. This is a practice- and survey-based research and the population studied in this study was all sixth grade male and female students in public and non-governmental schools, 1676 people. The number of statistical samples was determined using Karajsi and Morgan tables and selected by cluster and random sampling method. Using the class psychosocial climate questionnaire by Fraser, Giddings, and McRobbie (1995), and the emotional creativity questionnaire by April and Thomas Nowles (1991) to gather information. A total of 286 questionnaires were distributed and recorded. The research hypothesis was tested by using SPSS version 24.The results indicated a meaningful association of the class psychosocial climate with the students’ emotional creativity. Also no evidence of a significant link between the class psychosocial climate and emotional creativity was observed in public and private schools, but the sex difference in all factors showed significantly different values. Therefore, it is possible to establish a more desirable psychosocial climate by taking measures to manage the classroom and use the opinions and suggestions of the students. Also used workshops and counseling to help students regulate their emotions with knowledge and awareness and improve students' emotional creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom psychosocial climate, Creativity, Emotional creativity, Students | ||
مراجع | ||
احمدیان، نیلوفر (1395). نقش واسطهای همدلی در رابطة بین جو روانی-اجتماعی کلاس و رضایت از زندگی. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
اصغری، دردانه، و شریفی، نسترن (1396). تحلیلی بر ارتباط و تمایز دو نوع خلاقیت هیجانی و شناختی از یکدیگر براساس عاملهای آن. روانسنجی، 20، 49-30.
امرایی، سمیه (1393). بررسی مقایسهای خودکارآمدی اجتماعی و ادراک دانشآموزان از جو کلاس با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان موفق و ناموفق دبیرستانهای دخترانة شهرستان رومشگان در سال تحصیلی 92-93. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
تقوی، هدیه (1395). بررسی نقش واسطهای هیجانهای تحصیلی در رابطة خلاقیت هیجانی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطة دورة دوم شهر بیرجند. پایاننامة مقطع کارشناسی ارشد، رشتة روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه بیرجند.
توکلی، ملیحه (1395). نقش واسطهای جو روانی- اجتماعی کلاس درس در رابطة سبکهای ارتباطی معلم با انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایة ششم شهرستان زیرکوه. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، رشتة برنامهریزی درسی.
خانی، حامد، فاضلی، حسن، کریمی، یوسف، و بندک، موسی (1392). ارزیابی جو روانی- اجتماعی کلاس درس در شناسایی ساختار درونی مدرسه و ارتباط آن با خلاقیت دانشآموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3(2)، 38-20.
خزاعی، سمیه (1395). بررسی رابطة بین ابعاد جو روانی- اجتماعی کلاس با احساس دلزدگی تحصیلی با نقش واسطهای خودکارآمدی و ارزش تکلیف. پایاننامة کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه پیام نور، مرکز شیراز.
دینیپور، زیبا (1395). بررسی رابطة سبک مدیریت کلاس معلم و جو روانی- اجتماعی کلاس با میزان اضطراب دانشآموزان ششم ابتدایی شهر تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی رشتة علوم تربیتی.
سپاسیان، حمیرا، و شیخ الاسلامی، راضیه (1396). نقش هیجان در تصمیمگیری کودکان. روانشناسی معاصر، 11، 51-36.
شاهحسینی تازیک، سعیده، فروزانفر، آزاده، هاشمی گلپایگانی، فاطمه، و طاهری، نجمه (1395). مقایسة ناگویی هیجان و خلاقیت هیجانی در دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(3)، 59-.50
شعارینژاد، علیاکبر (1390). روانشناسی عمومی انسان برای انسانی برخوردار از طبیعت چندگانه اما واحد. چاپ اول، تهران: اطلاعات.
شعبانپور، مهدیه، و حافظیان، مریم (1395). رابطة راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی در معلمان دورة ابتدایی. خانواده و پژوهش، 31، 125-107.
شیخالاسلامی، علی، کریمیانپور، غفار (1397). پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان براساس حمایت تحصیلی و جو روانی- اجتماعی کلاس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 10، 111-95.
هاشمی چلیچه، سمیه، هاشمی، زهرا، و نقش، زهرا (1397). نقش واسطهای هیجانهای پیشرفت در رابطة میان جو روانی- اجتماعی کلاس و فرسودگی تحصیلی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 43، 146-131.
ویسکرمی، حسنعلی، خلیلی گشنیگانی، زهرا، عالیپور، کبری، و علوی، زینب (1398). نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در پیشبینی بهزیستی تحصیلی دانشآموزان براساس جو روانی- اجتماعی کلاس درس دانشآموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12)، 168-149.
Huang, Sh. (2003). Antecedents to psychosocial environments in middle school classrooms in Taiwan. Learning Environments Research, 6(2), 119-135. Mucherah, W., Finch, H., & Smith, V. (2014). Exploring the relationship between classroom climate, reading motivation, and achievement: A Look into 7th Grade Classrooms. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 8(1), 93-110. Oriol, X. & Amutio, A., Mendoza, M., Da Costa, S., & Miranda, R. (2016). Emotional creativity as predictor of intrinsic motivation and academic engagement in university students: The mediating role of positive emotions. Frontiers in Psychology, 7, 12- 43. Schenke, K., Ruzek, E., Lam, A. C., Karabenick, S. A., & Eccles, J. S. (2017). Heterogeneity of student perceptions of the classroom climate: A latent profile approach. Learning Environ Research, 20, 289-306. Wu, M. L., Wu, P. L., & Tasi, P. V. (2014). The relationship between classroom climate and learning satisfaction on senior high school students. Management Sciences & Education, 3(1), 58-68. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 603 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |