تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,280,963 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,673,102 |
پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس بافت اجتماعی کلاس با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 329-350 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن گلستانی1؛ سکینه جعفری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 دی 1397، تاریخ بازنگری: 21 دی 1399، تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشآموزان بر اساس بافت اجتماعی کلاس با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی دانشآموزان متوسطه دورة اول شهرستان میامی در سال تحصیلی 98- 1397 بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی محسوب میشود. دانشآموزان متوسطه دورة اول شهرستان میامی (641 نفر) در سال تحصیلی 98- 1397 جامعة آماری پژوهش بودند. شرکتکنندگان 240 نفر از دانشآموزان (130 نفر دانشآموز دختر، 110 نفر دانشآموز پسر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. همة آنها پرسشنامههای مشارکت عاطفی و رفتاری تحصیلی، حمایت معلم و همکلاسی و فرسودگی تحصیلی را تکمیل کردند. دادهها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد حمایت همکلاسی، حمایت معلم، مشارکت رفتاری و عاطفی اثر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دارند. حمایت معلم با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی اثر غیر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین، حمایت همکلاسی با میانجیگری مشارکت رفتاری و عاطفی اثر غیر مستقیم، منفی و معناداری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دارد. هرچند فشارهای موجود در مدرسه و محیط زندگی باعث ایجاد فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان میشود، ولی عواملی مانند حمایت معلم و همکلاسیها و همچنین، مشارکت رفتاری و عاطفی تا حد زیادی میتوانند فرسودگی تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
بافت اجتماعی کلاس؛ فرسودگی تحصیلی دانشآموزان؛ مشارکت رفتاری و عاطفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of students' academic burnout on the basis of class social context by mediating behavioral and emotional participation engagement | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan golestani1؛ sakineh jafari2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Education and Psychology, University of Semnan, Semnan, Iran | ||
2M.Sc. in Educational Management, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of present study was to predict students 'academic burnout based on the class social context by mediating the students' behavioral and emotional participation of high school students in the first year of Miami in the academic year of 2018-19. From the viewpoint of purpose, this study is practical and from the viewpoint of gathering the data, this study is a type of descriptive-correlative studies. The statistical population includes all high school students in the first year of Miami )641 people (in the academic year of 2018-19. Participants included 240 students (130 female, 110 male) who were selected by random category sampling method. Findings showed that Classmate support, teacher support, behavioral and emotional participation have a direct, negative and significant effect on academic burnout. Teacher support by mediating emotional and behavioral participation has an indirect, negative and significant effect on students' academic burnout. Also, the support of classmates by mediating behavioral and emotional participation has an indirect, negative, and significant effect on students' academic burnout. However, the pressures in school and living environment cause academic burnout in students, but factors such as teacher and classroom support as well as emotional and behavioral engagement can greatly affect academic burnout. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classtexture, Behavioral, emotional, academic burnout | ||
مراجع | ||
بحری، سیده لیلا، و یوسفی، فریده (1393). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة درگیری رفتاری و عاطفی تحصیلی در دانشآموزان دورة راهنمایی. مطالعات آموزش و یادگیری، 6(1)، 45-21.
حاتمیان، پیمان، و سپهرینژاد، مریم (1397). پیشبینی فرسودگی تحصیلی بر اساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 1(11)، 65-59.
ﺣﯿﺎﺗﯽ، داوود، ﻋﮕﺒﻬﯽ، ﻋﺒﺪاﻟﺤﺴﯿﻦ، ﺣﺴﯿﻨﯽ آﻫﻨﮕﺮی، ﻋﺎﺑﺪﯾﻦ، و عزیزی ابرقویی، ﻣﺤﺴﻦ (1391). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄة اﺑﻌﺎد ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﺎرب ﯾﺎدﮔﯿﺮی و اﺣﺴﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺑﺎ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺗﻬﺮان. ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺗﻮﺳﻌة آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ، 3(4)، 29-18.
ربانی، زینب، طالعپسند، سیاوش، رحیمیان بوگر، اسحاق، و محمدیفر، محمدعلی (1396). رابطة بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطهای فرایندهای نظام خود، انگیزش و هیجانهای تحصیلی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 53(14)، 51-37.
صابر، سوسن، و پاشاشریفی، حسن (1392). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایة اول دبیرستانهای دولتی تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، 9(3)، 85-72.
صیف، محمدحسن، رستگار، احمد، و ارشادی، راحله (1396). بررسی رابطة کمالگرایی با فرسودگی بهواسطة درگیری تحصیلی. پژوهش در آموزش پزشکی، 9(2)، 43-35.
عزیزی ابرقوئی، محسن، فلسفینژاد، محمدرضا، ابراهیمی قوامآبادی، صغری، و درتاج، فریبرز (1395). بررسی رابطة فشارزاهای آموزشی و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری استرس ادراکشده در دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. مرکز مطالعات و توسعة آموزش علوم پزشکی، 4(7)، 345-335.
گلستانی، حسن، امینبیدختی، علی اکبر، و جعفری، سکینه (1397). رابطة کمالگرایی خودگرا و جامعهمدار با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطهای انگیزش درونی و بیرونی. روانشناسی بالینی، 10(1)، 89-79.
مولر، رالف اُ، (1390). پایههای اساسی مدلیابی معادلات ساختاری معرفی نرمافزارهای Lisrel و EQS. ترجمة سیاوش طالعپسند، سمنان: دانشگاه سمنان.
ﻧﻌﺎﻣﯽ، ﻋﺒﺪاﻟﺰﻫﺮا (1388). راﺑطة ﺑﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺠﺎرب ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺎ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﭼﻤﺮان اﻫﻮاز. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روانشناختی دانشکدة ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و روانشناسی داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮاء، 5(3)، 134-117.
Ahola, K., & Hakanen, J. (2007). Job strain, burnout, and depressive symptoms: A prospective study among dentists. Affective Disorders, 104(1-3), 103-110. Ansong, D., Okumu, M., Bowen, G. L., Walker, A. M., & Eisensmith, S. R. (2017). The role of parent, classmate, and teacher support in student engagement: Evidence from Ghana. International Journal of Educational Development, 54, 51-58. Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45(5), 369-386. Baqutayan, S. (2011). Stress and social support. Psychological Medicine, 33(1), 29. Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In search of the “third dimension” of burnout: Efficacy or inefficacy? Applied Psychology, 56(3), 460-478. Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, 32(7), 513-531 Bruce, S. P. (2009). Recognizing stress and avoiding burnout. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 1(1), 57-64. Chong, W. H., Liem, G. A. D., Huan, V. S., Kit, P. L., & Ang, R. P. (2018). Student perceptions of self-efficacy and teacher support for learning in fostering youth competencies: Roles of affective and cognitive engagement. Adolescence, 68, 1-11. Clara, I. P., Cox, B. J., Enns, M. W., Murray, L. T., & Torgrudc, L. J. (2003). Confirmatory factor analysis of the multidimensional scale of perceived social support in clinically distressed and student samples. Personality Assessment, 81(3), 265-270. DeFreese, J. D., & Smith, A. L. (2013). Teammate social support, burnout, and self-determined motivation in collegiate athletes. Psychology of Sport and Exercise, 14(2), 258-265. Dunne, M. P., Sun, J., Nguyen, N. D., Truc, T., Loan, K. X., & Dixon, J. (2010). The influence of educational pressure on the mental health of the adolescence in East Asia. Science Research, 61(1), 18-27. Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. Applied Psychology, 82(2), 221. Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109. Furrer, C., & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factor in children's academic engagement and performance. Educational Psychology, 95(1), 148. Hogan, M. J., Parker, J. D., Wiener, J., Watters, C., Wood, L. M., & Oke, A. (2010). Academic success in adolescence: Relationships among verbal IQ, social support and emotional intelligence. Australian Journal of Psychology, 62(1), 30-41. Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S., & Lee, S. M. (2018). Relationships between social support and student burnout: A Meta analytic approach. Stress and Health, 34(1), 127-134. Lu, L. (1977). Social Support, reciprocity, and wellbeing. Journal Soc psycho, 137, 618-28. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Organizational Behavior, 2(2), 99-113. Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2002). Discovering emotion in classroom motivation research. Educational Psychologist, 37(2), 107-114. Misra, R., & Castillo, L. G. (2004). Academic stress among college students: Comparison of American and international students. Stress Management, 11(2), 132-148 Moreira, P. A., & Lee, V. E. (2020). School social organization influences adolescents' cognitive engagement with school: The role of school support for learning and of autonomy support. Learning and Individual Differences, 80, 85-101. Murdock, K. K. (2013). Texting while stressed: Implications for students’ burnout, sleep, and well-being. Psychology of Popular Media Culture, 2(4), 207-221. Navarro-Abal, Y., Gómez-Salgado, J., López-López, M., & Climent-Rodríguez, J. (2018). Organizational justice, burnout, and engagement in university students: a comparison between stressful aspects of labor and university organization. Environmental Research and Public Health, 15(10), 211-216. Palo, R., Maricuţoiu, L. P., & Costea, I. (2019). Relations between academic performance, student engagement and student burnout: a cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation, 60, 199-204. Pilkauskaite-Valickiene, R., Zukauskiene, R., & Raiziene, S. (2011). The role of attachment to school and open classroom climate for discussion on adolescents’ school-related burnout. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 637-641. Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36(4), 257-267. Reschly, A. L., & Christenson, S. L. (2012). Jingle, jangle, and conceptual haziness: Evolution and future directions of the engagement construct. In Handbook of research on student engagement (pp. 3-19). Springer, Boston, MA. Salmela-Aro, K., & Read, S. (2017). Study engagement and burnout profiles among Finnish higher education students. Burnout Research, 7, 21-28. Singh, L. B., Kumar, A., & Srivastava, S. (2020). Academic burnout and student engagement: a moderated mediation model of internal locus of control and loneliness. International Education in Business.219-239. Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children's behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69(3), 493-525. Toppinen-Tanner, S., Ojajärvi, A., Väänaänen, A., Kalimo, R., & Jäppinen, P. (2005). Burnout as a predictor of medically certified sick-leave absences and their diagnosed causes. Behavioral Medicine, 31(1), 18-32. Torres, J. B., & Solberg, V. S. (2001). Role of self-efficacy, stress, social integration, and family support in Latino college student persistence and health. Vocational Behavior, 59(1), 53-63. Torsheim, T., Wold, B., & Samdal, O. (2000). The teacher and classmate support scale: factor structure, test-retest reliability and validity in samples of 13-and 15-year-old adolescents. School Psychology International, 21(2), 195-212. Trautwein, U., Lüdtke, O., Schnyder, I., & Niggli, A. (2006). Predicting homework effort: Support for a domain-specific, multilevel homework model. Educational Psychology, 98(2), 438-456. Wellborn, J. G. (1991). Engaged vs. disaffected action: Conceptualization and measurement of motivation in the academic domain. Unpublished doctoral dissertation, University of Rochester. Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. Educational Development, 24(3), 283-301. Yildirim, I. (2008). Relationships between burnout, sources of social support and sociodemographic variables. Social Behavior and Personality, 36(5), 603-616. Zhou, L. H., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2019). Effects of perceived autonomy support from social agents on motivation and engagement of Chinese primary school students: Psychological need satisfaction as mediator. Contemporary Educational Psychology, 58, 323-330. Zucoloto, M. L., de Oliveira, V., Maroco, J., & Campos, J. A. D. B. (2016). School engagement and burnout in a sample of Brazilian students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 8(5), 659-666. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |