تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,925 |
ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 30، اردیبهشت 1401، صفحه 427-448 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده افضلی* 1؛ علی رضا صادقی2؛ نعمت الله موسی پور3؛ مصطفی قادری2 | ||
1دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مطالعات برنامة درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 29 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف مقالة حاضر ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است. رویکرد پژوهش کمی و از روش پیماشی استفاده شده است. جامعة آماری شامل دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بوده که تعداد آنها در سال تحصیلی 1399-1398 برابر با 46819 نفر گزارش شد. روش نمونهگیری از نوع خوشهای تصادفی بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد کل نمونه 382 نفر لحاظ شد. گردآوری دادهها با پرسشنامة سنجش سواد چندفرهنگی صادقی (1397) که ابعاد سواد چندفرهنگی(دانش- نگرش و مهارت) را میسنجد، انجام شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی مانند آزمون تی تکنمونهای تحلیل شد. نتایج نشان داد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در بعد دانش در سطح مطلوبی قرار دارند و در بعد نگرش چندفرهنگی در سطح متوسط بوده، اما در بعد مهارت چندفرهنگی در سطح چندان مطلوبی نیستند. مهمترین پیشنهاد برای ارتقای سواد چندفرهنگی، دانشجومعلمان در واقع، پذیرش واحترام به فرهنگهای ایرانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد چندفرهنگی؛ دانشجومعلمان؛ سواد چندفرهنگی؛ سواد فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Multicultural Literacy Dimensions of Farhangian University Students – teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
saeideh afzali1؛ alireza sadeghi2؛ Nematollah Mousapour3؛ mostafa ghaderi2 | ||
1Ph.D. in Curriculum Planning, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this article is to evaluate the dimensions of multicultural literacy of Farhangian University students and teachers. The research approach is quantitative and the survey method is used. The statistical population included students and teachers of Farhangian University, whose number in the academic year 1399-1398 was equal to 46819 people. The sampling method was random cluster and Cochran's formula was used to determine the sample size and the total number of samples was 382. Data were collected using Sadeghi Multicultural Literacy Assessment Questionnaire (2015). This questionnaire measures the dimensions of multicultural literacy (knowledge-attitude and skills). Data was classified, adjusted, summarized and analyzed, and according to the nature of the research, descriptive statistical methods (mean, frequency, percentage, standard deviation, etc.) and inferential statistics such as one-sample t-test were used. The results indicate that the multicultural literacy of students and teachers of Farhangian University are at a desirable level in terms of knowledge and at a moderate level in terms of multicultural attitudes, but are not very desirable in terms of multicultural skills. The most important suggestion for promoting multicultural literacy is for student-teachers to actually accept and respect Iranian cultures. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural literacy, Multicultural dimensions, Multicultural literacy, Student-Teacher | ||
مراجع | ||
حمیدیزاده، کتایون، و کوروش، فتحی واجارگاه (1396). آموزش چندفرهنگی، تأملی بر تجارب ایدهآل معلمان موفق در مدارس. مدیریت مدرسه، 7(1)، 181-163.
صادقی، علیرضا (1391). چندفرهنگی و نسبت آن با آموزش. رشد تکنولوژی آموزشی، 28(4)، 38-34.
صادقی، علیرضا، و هواسبیگی، فاطمه (1399). سنجش میزان سواد چندفرهنگی استادان دانشگاه علامه طباطبائی و ارائة راهکارهایی برای ارتقای آن. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 11(21)، 67-31.
عزیزی، نعمتاله، بلندهمتان، کیوان، و سلطانی، مسعود (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی تربیت معلم شهر سنندج از نظر دانشجومعلمان. انجمن آموزش عالی ایران، 3(2)، 78-55.
قلیزاده، آذر، کشتیآرای، نرگس، و سهرابی رنانی، مریم (1390). نقش بهکارگیری مهارتهای مدیریت تنوع فرهنگی مدیران در ارتقای سطح مشارکت اجتماعی دانشآموزان. تحقیقات فرهنگی، 4(4)، 184- 159
محمدی، شیرکوه، کمال، خرازی، سیدعلینقی، کاظمیفرد، محمد، و پورکریمی، جواد (1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران، فراتحلیل کیفی. مدیریت مدرسه، 4(2)، 107-87.
Acar-Ciftci, Y. (2019). Multicultural education and approaches to teacher training. Education and Learning, 8(4), 136-152 Banks J. A., & Banks, C. A. (2012). Multicultural education: Issues and perspectives (8th ed.). Wiley Global Education. Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37(3), 129- 139. Banks, J. A. (2010). Approaches to multicultural curriculum reform. In J. A. Banks, & C. A. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed., pp. 247- 269). Hoboken, NJ: John Wiley. BifuhAmbe, E. (2006) Fostering multicultural appreciation in pre-service teachers through multicultural curricular transformation. Teaching and Teacher Education, 22(6), 690–699. Caitlin, M. D. (2008). Multicultural Literacy Teacher Education: Seeking Micro-Transformations. Literacy Research and Instruction, 47(2), 55-75.Cook, P. G. (2009). The historicity of cultural literacy. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture, 9(3), 487–500. Dudeney, G., Hockly, N., & Pegrum, M. (2013). Digital literacies (research and resources in language teaching) (1st ed.). Routledge. Feuerverger, G. (2009). A multicultural literacy intervention for minority language students. ISSN: 0950-0782 (Print) 1747-7581 (Online) Flavell, H., Thackrah, R., & Hoffman, J. (2013). Developing Indigenous Australian cultural competence: A model for implementing Indigenous content into curriculum. Teaching and Learning for Graduate Employability, 4(1), 39–57. Gukalenko, O. V., & Borisenkov, V. P. (2016). Multicultural education in the conditions of globalization 1ISCFE RAE. 105062, Moscow, Russia. Huang, H. P., Cheng, Y. Y., & Yang, Ch. F. (2016). Science teachers’ perception on multicultural education literacy and curriculum practices. Mathematics Science and Technology Education, 13(6),2761-2775. Kolesina, E. G. (2017). Polycultural education in various pedagogical systems. Professional Education and Society, 4(24), 34-45. Kolesina, E. G. (2018). Cross-cultural literacy in multicultural education: monograph. Moscow: Publishing house ‘Pero’. Norton, B. (2013). Identity and language learning: Extending the conversation (2nd ed.). Clevedon, England: Channel View. Pope, R. L., Reynolds, A. L., & Muller, J. A. (2004). Multicultural Competence in Student Affairs. San Francisco: Jossey-Bass. Segal N., & Kancewicz-Hoffman N., L. U. (2013). Cultural Literacy in Europe today (Vol.January). Humanities, 4, 68–79. Sergeeva, M. G., Poliakova, I. V., Goltseva, O. S., Kolosova, G. M. Shafazhinskaya, Elena. (2019). Development of teachers' cross-cultural literacy in the system of further vocational education. Religacion, 4(13), 249-254. Shliakhovchuk, E. (2019). After cultural literacy: new models of intercultural competency for life and work in a VUCA world. Publications Educational Review, 73(2), 229-250. Sue, D. W., & Sue, D. (2013). Counseling the culturally diverse: Theory & practice (6th ed.). New York: John Wiley. Zhang, X. (2012). E-learning and Intercultural Literacy. Humanities and Social Science, 2(7), 163-167. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |