تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
واکاوی مؤلفه های مهم برای تدریس با کیفیت در دانشگاهها | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 7، شماره 12، دی 1400 اصل مقاله (960.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مجید دارابی* | ||
دانشگاه شاهد | ||
تاریخ دریافت: 07 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 03 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 12 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف اصلی این مقاله، طراحی و اعتبار سنجی الگویی برای تدریس کیفی در دانشگاهها است. روش: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و کمی انجام شده است؛ به همین منظور و در گام اول و در مرحله کیفی، تعداد 12 نفر از خبرگان آموزش دانشگاهی به صورت هدفمند و با راهبرد نمونهگیری نظری انتخاب و به صورت نیمه ساختار مند مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه) و روش چند سویه نگری منابع دادهها و برای بررسی پایاییِ کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و روش پایایی توافق بین دو کدگذار استفاده گردید. در گام دوم و در مرحله کمی و برای اعتبارسنجی الگوی نظری بهدستآمده از مرحله کیفی، پرسشنامهای طراحی و در بین 154 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد که با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند توزیع و گردآوری شد. یافتهها و نتیجهگیری: در نتیجه این مطالعه، مؤلفه های ضروری در تدریس کیفی اعضای هیات علمی دانشگاهها ؛ شامل: تعیین نقطه شروع تدریس، روشهای تدریس، رهبری و مدیریت کلاس، پیادهسازی طرح درس، مدیریت زمان، ابتکار و نوآوری در کلاس، مدیریت تفاوتها، تحریک و تسهیل یادگیری، پژوهش محور کردن تدریس، ارتباط و تعامل، بهرهگیری از تجهیزات و امکانات، جلب مشارکت و همکاری در کلاس درس و همکاری اعضای هیئتعلمی با هم؛ میباشند. در مرحله کمی الگوی بهدستآمده از بخش کیفی، بررسی وبا بهرهگیری از روش معادلات ساختاری، تحلیل و مورد تائید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه؛ اعضای هیئت علمی؛ تدریس؛ کیفیت؛ مولفه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the necessary components during the teaching of the faculty members of the universities | ||
نویسندگان [English] | ||
majid darabi | ||
shahed university | ||
چکیده [English] | ||
purpose of this article is to analyze the necessary components during the teaching This research was conducted in the framework of a qualitative and quantitative approach in the qualitative stage, 12 university education experts were purposefully selected and interviewed with a theoretical sampling strategy and semi-structured. Thematic analysis technique (theme) was used to analyze the data. To ensure the validity of the research, the members used (interviews) and multidisciplinary methods of data sources and to calculate the reliability of the coding, the reliability methods were tested and the reliability of the in-subject agreement (agreement between the two coders) was used. After implementing the content of the interviews and their preliminary analysis, the initial codes or concepts were identified and placed in specific categories in order to achieve the main categories of similar codes. Finally, for each class, a title containing all the codes of that class was selected. As a result of this study, the necessary components in teaching faculty members of universities were determined. According to academic research experts, the components of determining the starting point of teaching, teaching methods, leadership and classroom management, implementation of lesson plans, time management, initiative and innovation in The classroom, managing differences, stimulating and facilitating learning, research-oriented teaching, communication and interaction, use of equipment and facilities, attracting participation and collaboration in the classroom, collaboration of faculty members together are important.examined and the extracted structures were approved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
University, faculty members, teaching, quality, component | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |