تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
ارزیابی و اولویت بندی مولفه های آموزش مجازی مبتنی بر شبکه شاد در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 7، شماره 12، دی 1400 اصل مقاله (864.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم رجبیان ده زیره* 1؛ فرزانه غریبی2؛ مهتاب دربندی3؛ حبیبه بشیرنژاد دستجردی4 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران،مدرس دانشگاه، عضو هیئت علمی افتخاری مرکز پژوهشی تمدن اسلامی و دین | ||
2دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
4کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 26 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی و اولویت بندی مولفه های آموزش مجازی مبتنی بر شبکه ی شاد در دوران کرونا از دیدگاه دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه ناحیه 1 و 2 شهر اراک بود که از بین آن ها 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری آموزش مجازی مبتنی بر شبکه شاد از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین تأیید و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و با مقدار 72/0 تأیید شد. براساس نتایج آزمون تی تک نمونه ای از نظر دانش آموزان متوسطه میانگین مؤلفه های ویژگی های فردی یادگیرنده، میزان رضایت و علاقه به آموزش مجازی، ویژگی های مدرس و شیوه تدریس، زیرساخت و فناوری و دسترسی با میانگین بیشتر از حد متوسط (3)، مطلوب ارزیابی شدند (01/0 >P)، ولی میانگین مؤلفۀ ویژگی شبکۀ شاد با میانگین کمتر از حد متوسط (3)، مطلوب ارزیابی نشد 01/0 >P). براساس نتایج آزمون رتبه ای فریدمن بیشترین رتبۀ میانگین مربوط به عامل ویژگی های فردی یادگیرنده با رتبۀ 92/3 و کمترین رتبۀ میانگین مربوط به عامل ویژگی شبکه شاد با رتبۀ 92/1 بود. عامل های ویژگی های مدرس و شیوۀ تدریس (26/3)، زیرساخت و فناوری و تدریس (97/2)، میزان رضایت و علاقه به آموزش (89/2) در رتبه های دوم، سوم و چهارم قرار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ شبکه شاد؛ پاندامی کرونا؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluate and Prioritize the Components of E-learning based on the Shad Network during the Corona from the students' point of view | ||
نویسندگان [English] | ||
رجبیان ده زیره rajabiyan dehzireh1؛ farzaneh gharibi2؛ mahtab darbandi3؛ habibeh bashirnejad dastjerdi4 | ||
1PhD Student in Educational Technology, Allameh Tabatabai University of Tehran, University Lecturer, Honorary Faculty Member of the Center for the Study of Civilization of the Great Prophet | ||
2PhD in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran | ||
3Bachelor of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran | ||
4MA of Measurement of Allameh Tabatabai University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate and prioritize the components of e-learning based on happy network in the corona from the students' point of view. The research method was descriptive-survey. The statistical population included all first grade high school students in districts 1 and 2 of Arak city, from which 150 people were selected by available sampling method. A researcher-made questionnaire was used to measure the virtual education based on the happy network. The content and face validity of the questionnaire were confirmed using the opinions of experts and the reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha and confirmed with a value of 0.72. Based on the results of one-sample t-test for high school students, the average components of learner's individual characteristics, satisfaction and interest in virtual education, teacher characteristics and teaching methods, infrastructure and technology, and access with an average above average (3), Were evaluated as favorable (P <0.01), but the mean component of happy network characteristic with a mean below the average (3) was not considered desirable (P <0.01). According to the results of Friedman rank test, the highest mean rank was related to the factor of learner's individual characteristics with a rank of 3.92 and the lowest mean rank was related to the happy network characteristic factor with a rank of 1.92. Factors of teacher characteristics and teaching method (3.26), infrastructure and technology and teaching (2.97), satisfaction and interest in education (2.89) were in the second, third and fourth ranks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Education, Shad Network, Corona Pandami, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 479 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |