تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبک های تصویری، شنیداری و کلامی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1400، صفحه 117-129 اصل مقاله (476.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا صابری* 1؛ گیتا شیخ سیه بنوئیه2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیرالدین طوسی کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 31 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
یکی از چالشهایی که معلمان ابتدایی در درس ریاضی با آن روبرو هستند کمبود انگیزه و علاقه در بعضی دانشآموزان برای یادگیری و پیشرفت در آن است.پژوهش حاضر با هدف تعیین یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبک های تصویری، شنیداری و کلامی طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با گروه کنترل بود. نمونهگیری به شیوه تصادفی چند مرحلهای انجام پذیرفت و ابتدا به روش نمونهگیری در دسترس منطقه محل سکونت در نظر گرفته شد و سپس به صورت کاملاً تصادفی مدرسه ای انتخاب گردید و از این مدرسه دو کلاس اول ابتدایی شامل 68 دانش آموز دختر که به صورت انتخاب تصادفی 24 نفر، از هر کلاس 12 دانش آموز، انتخاب گردید و این افراد در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه (12 جلسه، هفتهای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه) آموزشهای لازم را دریافت کردند. در این پژوهش جلسات آموزشی توسط پژوهشگر آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از آزمون فراخنای ارقام مستقیم و معکوس آزمون وکسلر استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبکهای تصویری، شنیداری و کلامی به یادگیری عمیق تر منجر میشود و پیشرفت دانش آموزان دریادگیری را به دنبال دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعداد ریاضی؛ پایه اول ابتدایی؛ سبک های تصویری؛ شنیداری و کلامی؛ شمارش معکوس؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |