تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,296,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,684,896 |
مروری بر تجربیات جهانی پیرامون کارورزی بینالمللی دانشجومعلمان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، خرداد 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (655.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رباب رحمتی1؛ امیر کریمی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران | ||
2دبیر، رشته مطالعات اجتماعی، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
مفهوم جهانیشدن و مسائل بینفرهنگی در جهان امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است که بحث تربیتمعلمان نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این راستا دانشگاههای تربیتمعلم سرتاسر جهان نیز به کارورزی بینالمللی روی آوردهاند. لذا این مقاله با هدف بررسی مقالات منتشرشده در حوزه کارورزی بینالمللی در کشورهای خارجی به شیوه مروری انجام شده است. بر این اساس کلیدواژههای کارورزی خارج از کشور، کارورزی بینالمللی، کارورزی در تربیتمعلم، دانشجو معلم، توسعه حرفهای، آموزش معلمان در پایگاههای گوگل اسکالر، وب آف ساینس، اسکوپوس، پابمد، ساینس دایرکت، امرالد، اریک مورد جستوجو قرار گرفتند و تمامی مقالات منتشرشده از سال 2016 تا 2022 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند که 20 مورد از آنها بر اساس ملاکهای خروج انتخاب و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که 30% از موضوعات بررسیشده در مقالات به بررسی شایستگیهای تدریس بینالمللی، 20% به تجارب آموزشی بینالمللی، 10% به تجارب فرهنگی، 10% به کارورزی دور از خانه، 5% به کارورزی کوتاهمدت بینالمللی، 5% به کارورزی بلندمدت بینالمللی، 5% به رفتار حرفهای معلمان، 5% به چالشهای یادگیری، 5% به ادراکات کارورزان، 5% به مربیگری مجازی کارورزان پرداختهاند. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که 20% مقالات اثر کارورزی بینالمللی را بر شایستگیهای بینفرهنگی، 19% اثر کارورزی بینالمللی را بر توسعه حرفهای، 17% بر رشد شخصی، 17% بر شایستگیهای تدریس، 8% بر مهارتهای زبانی، 7% بر خود تأملی، 4% بر اعتمادبهنفس، 2% بر تفکر انتقادی، 2% بر تفکر مسئله محور، 2% بر انعطافپذیری و 2% بر سازگاری نشان دادند. همچنین نتایج نشان دادند که 10% از کشورها دورههای کارورزی دانشجویان خود را همراه با دانشجویان چند کشور دیگر در کشور میزبان برگزار کردند و 20% از کشورها کارورزی بینالمللی را فقط همراه با دانشجویان کشور میزبان طی کرده و 70% دورههای کارورزی خود را بدون حضور کارورزان کشورهای دیگر و بهتنهایی در مدارس میزبان گذراندند. بررسی فراوانی دانشجویان اعزامی به کارورزی بینالمللی نشان داد که 25% از کشورها بین 3 تا 10 نفر را برای کارورزی بینالمللی اعزام کردند، 25% کل دانشجویان دانشگاه را اعزام کردند، 20% بین 31 تا 60 نفر را اعزام کرده و 15% از 11تا 30 دانشجو و 15% باقیمانده تعداد نامشخصی دانشجو را به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره کارورزی اعزام کردهاند. در نتیجه با توجه به اثربخش بودن کارورزی بینالمللی توصیه میشود در دانشگاه فرهنگیان هم به این امر مهم توجه ویژه صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی بینالمللی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ توسعه حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of Global Experiences around International Student-Teacher Internships | ||
نویسندگان [English] | ||
robab rahmati1؛ amir karimi2 | ||
1Assistant professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Alborz, Iran | ||
2Social studies teacher, Zanjan | ||
چکیده [English] | ||
The concept of globalization and intercultural issues has become so important in today's world that the issue of teacher education is no exception. In this regard, teacher training universities around the world have also turned to international internships. Therefore, this article has been done with the aim of reviewing the published articles in the field of international internship in foreign countries in a review manner. Articles published in Google Scholar, Web of Science, Scopus, PabMed, Science Direct, Emerald, Eric databases were searched using the keywords: Overseas Internship, International Internship, Teacher Training Internship, Student Teacher, Professional Development, Teacher Training . All published articles from 2016 to 2022 were reviewed and analyzed, of which 20 were selected and analyzed. Findings showed that 20% of the articles had an impact of international internships on intercultural competencies, 19% on professional development, 17% on personal growth, 17% on teaching competencies, 8% on language skills, 7% on self-reflection. And 10% of countries spent their internships internationally with interns from different countries, 20% spent internships with the host country, and the remaining 70% of students in one country spent their internships in host schools. As a result, due to the effectiveness of international internships, it is recommended to pay attention to Farhangian University as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: International Internship, Farhangian University, Professional Development, Review | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |