تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
رابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، دی 1392، صفحه 87-103 اصل مقاله (162.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین آریافر1؛ هادی رزقی شیرسوار* 2 | ||
1کارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1394، تاریخ بازنگری: 05 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 02 دی 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان قرچک بوده که حدودا 1400 نفر بودند.حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول مورگان 300 نفر میباشد که به شیوه خوشهای و سپس تصادفی اقدام به انتخاب نمونه شد. روش پژوهش حاضر، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزش تحصیلی (AMS) 28 سؤالی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج ودی روت) 44 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و بین مؤلفههای انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش تحصیلی؛ راهبردهای خودتنظیمی؛ پیشرفت تحصیلی؛ مدارس متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship between Educational Motivation, Self-regulatory Strategies and Academic Achievement of Male Senior High School Students in Qarchak Sub Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ariafar1؛ Hadi Rezghi Shirsavar2 | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to identify the relationship between educational motivation and predictive self-regulatory strategies of the academic achievement in male senior high school students in Qarchak sub province. 300 participants selected from among 1400 male students of sub province in senior high school grade based on Morgan; then, cluster and random sampling methods. In this descriptive, correlational study, data collected through 28-item questionnaire of Educational Motivation and 44- item questionnaire of Self –regulatory Learning Strategies. To analyze the data, regression analysis were run. Findings reveal that there is a significant relationship between educational motivation, self-regulatory strategies and academic achievement; moreover, there is a significant relationship between components of internal motivation, external motivation, and reluctance and academic achievement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Motivation, Self –regulatory strategies, academic achievement, Senior high school | ||
مراجع | ||
رحیمی، مهتاب. (1389). مقایسه میزان اثربخشی روش تدریس کاوشگری با روش سخنرانی در عملکرد تحصیلی درس علوم پایه چهارم ابتدایی منطقه 15 شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. سواری عربزاده، مهدی و همکاران. (1392). ساخت و تعیین ویژگیهای روان سنجی پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی. مجله روان شناسی مدرسه. تابستان 92. دوره 2. شماره 2، صص 54-62. سیف، دیبا. (1390). تهیه و اعتباریابی مقیاس راهبردهای خودتنظیمی ریاضی و رابطه مؤلفههای آن با هوش، هدف گرائی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی، مجله روانشناسی58، سال 15، شماره2، تابستان90. سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی تربیتی نوین، تهران: دوران. سیف، علی اکبر. (1386). روان شناسی پرورشی روان شناسی یادگیری و آموزش. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات آگاه. صبحی قراملکی، ناصر. (1391). پیش بینی انگیزهی پیشرفت تحصیلی براساس هوش هیجانی دانش آموزان، روانشناسی مدرسه، 1 (3)، صص 49-63. صمدی، معصومه. (1383). بررسی خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان و والدین.مطالعه نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی. سال 34. شماره 1، صص 27-34. قدمپور، عزت و سرمد، زهره. (1382). نقش باورهای انگیزشی در رفتار کمک طلبی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجلهی روان شناسی 26.سال هفتم شماره 2، صص 126-112. کجباف، محمد باقر. (1382). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، تازههای شناختی، سال 5، شماره1، 85-93. مهرمحمدی، محمود. (1385). بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در اطلاعات و ارتباطات. تهران: آییژ. ویسی، مریم. (1388). مقایسه صفتهای شخصیتی سیستمهای بازداری فعالسازی رفتاری در افراد دوزبانه و یک زبانه، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی. یاسمینژاد، پریسا و همکاران. (1392). رابطه خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران، پژوهشهای آموزش و یادگیری، دانشور رفتار، دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال بیستم دوره جدید شماره3، 19-28. یعقوبی و همکاران. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه در درس زبان انگلیسی، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد. یوسفی، علی رضا و همکاران. (1388). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 9 (1)، 61-88. Hong. Eunsoo- Peng. Yong & Rowell. LL. (2009). Homework self regulation grade gender achievement level difference. Journal of Educational psychology, v: 19 .issue 2, 269-279.
Owino Ongowo, R. & Kahungu Hungi, S. (2014). Motivational Beliefs and Self Regulation in Biology Learning: Influence of Ethnicity, Gender and Grade Level in Kenya, journal of Creative Education, Issues: 8, vol. 5, N. 4, 218-227.
Paris , S G., Winogred, P. (2007). The role of self - regulated learning in contextual honking: principles and practices or teacher reparation. http// www. ciera.o r ell i b ra rvla rch ieve/.
Schunk, D. (2001). Social- cognitive theory and self- regulated learning . in B. Zimmerman.B . self- regulated learning academic achievement: Theoretical perspective. Mahwah NJ:Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Turner, J .H . (2005). Entrepreneurial environments and the emergence of achievement motivation in adolescent males. Sociometry, no:33. 147–165
Usher, E. L. & Pajares, F. (2014). Sources of Self efficacy in mathematics : A validation study. Journal of Contemporary Educational Psychology, issues: 1, vol: 34. 89–101.
Zimmerman. B.&Martinez pons. M. (1990). Student difference in self regulated learning Relating grade sex and giftedness to self efficacy and strategy use. Journal of Educational psychology, no:82. 51-59.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,878 |