
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 450 |
تعداد مقالات | 3,483 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,027,108 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,226,045 |
تحلیل روانشناختی «نیاز به قدرت» در داستانهای برگزیدة کودکان (براساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر) | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 7، اسفند 1400، صفحه 1-21 اصل مقاله (557.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر نیکوبخت1؛ سمیه رضایی* 2 | ||
1استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ادبیات کودک یکی از شاخههای نوپای ادبیات کهنسال است که با روانشناسی دوران کودکی ارتباطی تنگاتنگ و جداییناپذیر دارد؛ چنانکه میتوان با استمداد از علم روانشناسی، ادبیات کودک را تحلیل و بررسی کرد. با توجه به اهمیت داستانهای کودکان در شکلگیری شخصیت آنها، این مقاله برآن بوده تا به بررسی شخصیتهای داستانهای برگزیده کودک و نوجوان براساس غلبة نیاز به قدرت در شخصیتهای داستانی و چگونگی مواجهشدن شخصیتها با این انگیزش و نیز تحلیل این داستانها براساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر بپردازد. پس از مطالعة داستانهای برگزیده از ابتدای شکلگیری ادبیات کودک تا کنون و استخراج 100 داستان به روش نمونهگیری هدفمند، به تحلیل شخصیتهای اصلی و فرعی پرداختهشد. نتیجة پژوهش نشانداد که نیاز به قدرت در شخصیتهای اصلی و فرعی 26 داستان به دو صورت مثبت و منفی (مساوی) قابل مشاهده و پیگیری است. و در این میان، شخصیتهایی که با نیازهای مثبت برانگیختهمیشوند، برای برآوردن نیاز خود، رفتارهایی عاقلانه بروز میدهند و بهدلیل انتخاب درست، به مقصود میرسند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودک؛ داستان کودک؛ رواندرمانی؛ نیاز به قدرت؛ ویلیام گلاسر | ||
مراجع | ||
منابع
- اس. شارف، ریچارد (1381). نظریههای رواندرمانی و مشاوره. ترجمة: مهرداد فیروزبخت. تهران: مؤسسة خدمات فرهنگی رسا.
- اشرفنظری، علی (1386). «نگرش مدرن به مفهوم قدرت». پژوهشنامة حقوق و علوم سیاسی، س2، ش4: 123-141
- بهیان، شاپور (1389). «روششناسی میشل فوکو». علوم اجتماعی، س4، ش8: 1-21
- بیلچر، دنیس و همکاران (1392). ارتباط با کودکان از طریق داستان. ترجمة: منیژه بهبودی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- جانبزرگی، مسعود و غروی، سیدمحمد (1395). نظریههای نوین رواندرمانگری و مشاوره؛ اصول، فنون و مطابقتهای فرهنگی. تهران: سمت.
- حسامپور، سعید و سمیه رضایی، بررسی مجموعه قصه بازی شادی با رویکرد خواننده درون متن، مطالعات داستانی، انتشارات آنلاین از تاریخ 15 خرداد 1395.
- خسرونژاد، مرتضی (1387). دیگرخوانیهای ناگزیر؛ رویکردهای نقد و نظریة ادبیات کودک. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- رضایی، سمیه (1394). قصههای پسامدرن. شیراز: شواتیر.
- شکرآبی زاهد، حمیده (1392). کتابشناسی کتابهای برندۀ کودکان و نوجوانان (1300-1390). تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
- صاحبی، علی (1389). قصهدرمانی. تهران: ارجمند.
- کریمپور، لیلا و همکاران (1395). «بررسی شخصیتهای قهرمان و ضدقهرمان در چند اثر داستانی دهههای هفتاد و هشتاد». فصلنامة زیباییشناسی ادبی، سال چهاردهم، شمارة 28: ۶۸-۲۴.
- گلاسر، ویلیام (1380). مدارس بدون شکست. ترجمة: ساده حمزه. تهران: رشد.
- ــــ (1382). نظریة انتخاب؛ روانشناسی نوین آزادی شخصی. ترجمة: مهرداد فیروزبخت. تهران: رسا.
- ـــــــــ (1387). نوجوانان ناخشنود. ترجمة: کیوان سپانلو و لادن گنجی. تهران: سبزان.
- ـــــــــ (1394). هر دانشآموزی میتواند موفق باشد. ترجمة: علی صاحبی. تهران: سایة سخن.
- Baldick, Chris )2001(The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford University Press, N.Y.
- Desocio, J. E (2005). Accessing Self-Development Through Narrative Approaches in Child and Adolescent Psychotherapy, Child and Adolescent Psychiatric Nursing. No 18.
- Dwivedi, K (1997). The Therapeutic use of Stories, London: Routledge.
- Foucault, Michel (1978). The History of Sexuality, Vol. 1, New York: Pantheon Books.
- McKee, Robert (1999). Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting. Methuen, London.
- Vogler, Christopher (1999). The Writer's Journey: Mythic Structure for Storytellers. Pan Book , MacMillan Publishers Ltd, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |