تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,161 |
تحلیل محتوای کتاب شیمی پایة دهم (فصل دوم) براساس روش ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 29-44 اصل مقاله (780.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید صادقی* 1؛ سجاد نفتی1؛ وحید امانی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 31 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای فصل دوم از کتاب شیمی پایة دهم (ردپای گازها در زندگی) چاپ 1400 از لحاظ فعال یا غیرفعال بودن محتوا به روش ویلیام رومی است. همچنین، برای رسیدن به نتایج دقیق و قابل اعتماد، کل محتوای فصل دوم (ردپای گازها در زندگی) بررسی شد. ابزار تحقیق سیاهة تحلیل براساس روش ویلیام رومی است که پس از تهیه و انجام دادن یک نمونه از آن، روایی آن بر اساس مقالات معتبر داخلی، بررسی و تأیید شد. محتوای کل فصل شامل متن، تصاویر و پرسشها بوده و بر اساس سیاهة تحلیل بررسی شد. فصل دوم کتاب شیمی 1 پایه دهم (ردپای گازها در زندگی) چاپ 1400 شامل 48 صفحه است که دارای 551 واحد متن، 96 واحد غیرنوشتاری (تصاویر) و 67 واحد پرسش است. نتایج نشان داد ضریب درگیری در خارج از بازة 4/0 تا 5/1 بوده که بر اساس روش ویلیام رومی، این فصل از کتاب، فراتر از توانایی دانشآموزان نوشتهشدهاست. آنچه که امروزه، بیش از هر چیز مورد توجه مؤلفان و کارشناسان تهیه و تولید کتب درسی شیمی قرار گرفتهاست، تغییر رویکرد آموزش علوم در سطح جهانی و مسئله بهروز نگه داشتن محتوای کتابهای درسی شیمی به شیوهای که بتوان دانشآموزان را با دانشها، مهارتها و نگرشهایی درگیر نمود، که هرچه بیشتر، آنها را با تغییرات و تحولات زندگی کنونی هماهنگ و همراه سازد؛ لذا اگر متون، تصاویر و پرسشها به گونهای باشند که سبب فعال شدن قوة تفکر و خلاقیت دانشآموز شوند، تأثیر بسزایی در یادگیری خواهندداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب شیمی؛ پایة دهم؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Tenth Grade Chemistry Book (Chapter 2) based on the Method of William Rumi | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Sadeghi1؛ Sajjad Nafti1؛ Vahid Amani2 | ||
1Student of chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to analyze the entire content of the second chapter (Text, images and questions) in terms of whether the content is active or inactive by the method of William Rumi. Also, to achieve accurate and reliable results, the entire content of the second chapter was reviewed. The research tool is the analysis sheet based on the method of William Rumi, whose validity was reviewed and confirmed based on valid internal articles after preparing a sample. The second chapter of the tenth grade chemistry book (traces of gases in life)1400 edition, consists of 48 pages, which has 551 units of text, 96 units of non-writing and 67 units of questions. The results showed that the coefficient of involvement outside the range is 0.4 to 1.5 of William Rumi. What is important for the authors of chemistry textbooks today is to change the approach to science education worldwide and to keep the content of chemistry textbooks up-to-date in a way that equips students with knowledge and skills, and attitudes, engaged, to further harmonize them with the changes and developments of current life; Therefore, if the content activates the student's thinking power, they will have a great impact on learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Chemistry Book, Grade 10, William Rumi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 989 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 762 |