تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,462 |
الگویی پیشنهادی برای واحد درسی فلسفه تربیتی اسلام در دانشگاه فرهنگیان | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 3، تیر 1401، صفحه 7-26 اصل مقاله (2.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.11145.1116 | ||
نویسندگان | ||
سعید فخاری* 1؛ غلامرضا الهام2 | ||
1استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، خوزستان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی پیشنهادی برای واحد درسی فلسفه تربیتی اسلام در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد که اهداف کلی در طرح درس پیشنهادی برای واحد درسی فلسفه تربیتی اسلام این است که دانشجو بتواند مهمترین بنیادهای نظری و مؤلفههای نظام تربیت اسلامی را به خوبی درک نماید، فلسفه تربیتیِ شخصی خود را ـ به عنوان چارچوب فکری و ارزشی عمل در موقعیتهای تربیتی ـ شکل دهد و به ارزیابی واقعیتهای تربیتی موجود در کشور بر پایه مبانی و اصول تربیت اسلامی بپردازد. تنظیم اهداف کلی مذکور و محتوای همسوی با آن بر اساس سطوح شناختی، عاطفی و روانی ـ حرکتی است. در مورد راهبردهای تدریس هم مشخص گردید که پیشمطالعه و تحقیق فردی، توضیح همراه با پرسش و پاسخ استاد و در مواقع لازم بحث گروهی و انجام فعالیتهای یادگیری مربوط به هر بحث به طریق فردی یا گروهی در کلاس یا خارج از آن میتواند راهگشا باشد. همچنین برای تشخیص میزان و چگونگی نیل دانشجو-معلمان به اهداف فلسفه تربیتی اسلام پیشنهاد میشود از ارزشیابیهای پایانی، فرآیندی، پوشه کار و قضاوتها و مشاهدات مدرس استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه تربیتی اسلام؛ تدریس؛ دانشگاه فرهنگیان؛ واحدهای درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Suggested Model for Teaching the Course of Educational Philosophy of Islam at Farhngiyān University | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Fakhari1؛ Gholamreza Elham2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Arak, Iran | ||
2Master's degree, Educational management, Farhangian University, Khuzestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to present a suggested model for teaching the course of educational philosophy of Islam at Farhangiyān university. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the general objectives of the course of Educational Philosophy of Islam is that students can understand the most important theoretical foundations and components of Islamic educational system well, form their personal educational philosophy as an intellectual and practical framework to perform in different educational situations, and evaluate the existing educational facts in the country based on Islamic foundations and principles. The arrangement of the above-mentioned general objectives and developing the contents in line with those objectives should be based on cognitive, emotional, and mental-dynamic stages. As for teaching strategies, it was determined that pre-study and individual research, explanation along with question and answer by the professor, and if needed, group discussion and doing learning activities related to any discussion through individual or group participation inside or outside the class can be effective. Furthermore, in order to recognize how much students-teachers have achieved the objectives of the course, it is suggested to use summative and formative evaluation, work folder, as well as the judgements and observations by the teacher. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Philosophy of Islam, Teaching, Farhangiyān University, Courses | ||
مراجع | ||
بیات، محسن (1398). طراحی آموزشی. تهران: آوای نور.
حسنی، محمد؛ صادقزاده قمصری، علیرضا (1400). تبیین فلسفه تربیت رسمی و عمومی (تربیت مدرسهای). قم: پژوهشگاه، حوزه و دانشگاه.
داودی، محمد؛ کارآمد، حسین (1400). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ دانشگاه فرهنگیان.
زارعی زوارکی، اسماعیل (1391). طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی. روانشناسی تربیتی، 8(24).
سیف، علیاکبر (1395). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه.
صابریان، معصومه و همکاران (1382). نظرات اعضای هیأت علمی در مورد طرح تدوین درس. مجله علوم پزشکی بابل، شماره2.
ظفرینژاد، عادل (1395). تحلیل محتوای کتاب درسی. تهران: کوروش چاپ.
فرامرز قراملکی، احد؛ برخورداری، زینب؛ موحدی، فائزه (1395). اخلاق حرفهای در مدرسه. تهران: موسسه خیریه آموزش فرهنگی شهید مهدوی.
کارگروه تخصصی تولید محتوای تعلیم و تربیت اسلامی (1396). راهنمای منابع دروس تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان. قم: پژوهشگاه تعلیم و تربیت اسلامی.
محمدی باغملایی، حیدر (1395). طراحی تدریس برای یادگیری. تهران: انتشارات رشد.
میرزابیگی، علی (1389). برنامهریزی درسی و طرح درس. تهران: یسطرون.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |