تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,608 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,660 |
آموزش تربیتمحور قرآن کریم بر پایه اندیشههای استاد صفایی حائری | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 3، تیر 1401، صفحه 41-58 اصل مقاله (2.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.11419.1117 | ||
نویسنده | ||
رضا امیرزاده* | ||
کارشناسی ارشد، تربیت اخلاقی، دانشکده اخلاق، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
اساسیترین هدف آموزش قرآن، درک معارف و عمل به دستورات آن است. از اینرو، آموزش قرآن بخشی از فرآیند تربیتی انسان میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش تربیتمحور قرآن کریم بر پایه اندیشههای استاد صفایی حائری است. روش پژوهش در ارتباط با شناسایی ملاکهای آموزش تربیت محور قرآن، توصیفی تحلیلی بوده که با مصاحبه نیمه ساختاریافته کیفیت احصاء آنها از زبان فرزند استاد اعتباریابی شده است. با تکیه بر مبانی و نکات تربیتی حاصل از اندیشه استاد علی صفائی حائری، آموزش قرآن نیازمند ملاکهایی برای تربیتی شدن است. یکم، اهداف تربیتی قبل از بلوغ باید محقق شود تا کسی که میخواهد قرآن را یاد بگیرد، بتواند ضمن مقابله با اندیشههای مهاجم، زمینه درک اهداف آموزش قرآن را برای پس از بلوغ در خود ایجاد کرده باشد. دوم، به واسطه تحقق بلوغ و کامل شدن زمینههای شناختی و عقلانی، ضرورت وحی را درک کند تا برای او علت مراجعه به قرآن روشن گردد. سوم، پس از ایجاد تمهیدات و درک ضرورت وحی، مراحل برداشت از قرآن و فهم معارف را گام به گام طی کند. مراحل برداشت از قرآن از دیدگاه استاد صفائی حائری، ابتدا تسلّط است که پیشنیاز این تسلّط، مهارت صحیح خوانی قرآن و فهم اولیه معنا است. پس از تسلّط، لازم است در مواجهه با قرآن، مراحل طرح سؤال و تفکر در سؤالات را فراگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ آموزش قرآن؛ علی صفائی حائری؛ تربیت قرآنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching the Noble Qur’an Based on the Ideas of Safā’ii Hā’eri | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Amirzadeh | ||
Master's Degree, Moral Education, Faculty of Ethics, Higher Education Institute of Ethics and Education, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The most basic purpose of teaching the Qur’an is to understand its lessons and to follow its orders. Therefore, teaching the Qur’an is a segment in the educational process of humans. The purpose of the present study is to review the Noble Qur’an education based on the ideas of Safā’ii Hā’eri. With regard to recognizing indicators of teaching the Qur’an, the method of study is descriptive analysis and the quality of the perceptions was validated by semi-structured interviews with the son of the master. Relying on the educational foundations and points extracted from the ideas of ‘Ali Safā’ii Hā’eri, teaching the Qur’an requires some criteria: Firstly, the educational purposes should be substantiated before the age of puberty so that a person who wants to learn the Qur’an would be able to resist offensive ideas and prepare the background to understand educational purposes of the Qur’an. Secondly, as a result of puberty and completion of cognitive and rational backgrounds, he/she would be able to understand the necessity of revelation to clarify the reason for referring to the Qur’an. Thirdly, after preparation and understanding the necessity of revelation, he/she would be able to go through procedures of perception and comprehension of the Qur’anic insight. Process of perception of the Qur’an from the view of Ostād Safā’ii Hā’eri, involves having a thorough grasp of the Qur’an which requires the skill of appropriate reciting and basic comprehension of meaning. After having a thorough grasp of the Qur’an, it is necessary that in an encounter with the Qur’an, he/she starts to learn the process of asking questions and contemplation upon them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic Education, Teaching the Qur’an, ‘Ali Safā’ii Hā’eri, Qur’anic Education | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
اخوان مقدم، زهره؛ پیرایش مقدم، فاطمه (1394). آموزش مفاهیم و تفسیر قرآن با استفاده از تکنولوژی آموزشی و روانشناسی رنگها. نوآوری آموزشی، 14(4)، ص59-38.
شمس، بهنام (1386). آموزش قرآن به روش مسابقه. رشد آموزش قرآن، 4(4)، ص29-26.
صفایی حائری، موسی (23/09/1399). مصاحبه محقق با حجت الاسلام موسی صفائی حائری پیرامون سیره تربیتی استاد علی صفائی حائری در آموزش قرآن. قم: موسسه لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1386). تطهیر با جاری قرآن: تفسیر جزء سی ام. چاپ دوم. قم: لیله القدر، ج1.
صفائی حائری، علی (1392). روش برداشت از قرآن. چاپ هشتم. قم: لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1395الف). انسان در دو فصل. چاپ نهم. قم. لیله القدر.
صفائی حائری، علی (1395ب). تربیت کودک. چاپ هشتم. قم. لیله القدر.
فریدونی، محمدحسین (1384). تأملی در آموزش عمومی قرآن. رشد آموزش قرآن، 3(8)، ص15-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |