تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
واکاوی مولفههای تفکر انتقادی در تمرینها و پرسشهای پایانی داستانهای کتب فارسی خوانداری سوم تا ششم ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 30، شهریور 1401، صفحه 1-14 اصل مقاله (404.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد موحدی* | ||
دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 24 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی مولفههای تفکر انتقادی در تمرینها و پرسشهای پایانی داستانهای کتب فارسی خوانداری سوم تا ششم ابتدایی است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و براساس چکلیستی از مولفههای تفکر انتقادی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا دادهها جمعآوری گردید. جامعهی آماری شامل کتب فارسی خوانداری سوم تا ششم ابتدایی، تالیف سال (1398/1397) میباشد و در این پژوهش حجم جامعه و نمونه برابر است. واحد تحلیل، متون تمرینها و پرسشهای پایانی داستانهای کتب مذکور و واحد ثبت نیز جمله (اخباری و پرسشی) می باشد. جهت تعیین پایایی کدگذاریهای انجام شده از فرمول ویلیام اسکات استفاده گردید و عدد ضریب قابلیت اعتماد (76/) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی(تعیین فراوانی- درصدگیری) و آنتروپی شانون استفاده شده است. در مجموع (91) مولفه مربوط به مولفههای تفکر انتقادی شناسایی شد. نتایج حاصله نشان میدهد که بیشترین ضریب اهمیت، مربوط به مهارتهای استنباطی با عدد(418/) میباشد و در مهارتهای استدلال قیاسی و استقرایی ضریب اهمیت صفر است. مهارتهای تفسیری بیشترین فراوانی را در کتب مربوطه با درصد(50.54%) دارد. همچنین در تدوین پرسشها براساس شاخصهای تفکر انتقادی، به روانشناسی رشد شناختی و مداومت در برنامهریزیدرسی توجهی نشدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ فارسی خوانداری؛ دورهی ابتدایی؛ تحلیل محتوا؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the components of critical thinking in the exercises and the final questions of Persian books story reading third to sixth elementary | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Movahedi | ||
student in Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study is to analyze the components of critical thinking in exercises and the final questions of the stories of Persian reading books from the third to the sixth grade. Data were collected using the Quantitative Content Analysis method and based on a checklist of criticalthinking components of the California Critical Thinking Skills Test. The statistical population includes Persian reading books for the third to sixth grades, compiled in the year (1397/1397) and in this study, the size of the population and the sample are equal. The unit of analysis is the texts of exercises and the final questions of the stories of the mentioned books and the unit of registration is also the sentence (news and question). William Scott's formula was used to determine the reliability of the codings and the reliability coefficient number (/76) was obtained. Descriptive statistics (frequency determination-percentage) and Shannonentropy were used to analyze the data. A total of (91) components related to the components of critical thinking were identified. The results show that the highest coefficient of importance is related to inferential skills with the number (/ 418) and in deductive and inductive reasoning skills the coefficient of importance is zero. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, persian reading book, elementary education, content analyze, shanon entropy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |