تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
آموزش جغرافیا و هویت ملی تحلیلی بر جایگاه هویت ملی در کتاب جغرافیای ایران، پایه دهم | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 8، شماره 27، تیر 1401، صفحه 123-134 اصل مقاله (345.01 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسنده | ||
عباس عزیزان* | ||
معلم منطقه کهریزک(مامور به دانشگاه فرهنگیان) | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 20 تیر 1401 | ||
چکیده | ||
هویت ملی از مفاهیم کلیدی در نظم بخشی به واحدهای سیاسی است که با کار ویژههای مهمی چون: ملت-سازی، همبستگی و اتحاد ملی، زمینههای بقای یک موجودیت سیاسی (کشور) را فراهم میکند. از این رو، دولتمردان تلاش میکنند با ابزار و روشهای مختلفی، زمینههای تقویت همبستگی ملی و در نتیجه قدرتمندی و بقای کشورشان را فراهم آورند. در این میان، نقش آموزش و پرورش به عنوان تنها نهاد رسمی که تربیت شهروندی را با ارایۀ عناصر آموزشی همچون محتوا و تصاویر کتابهای درسی و فضای فیزیکی آموزشی بر عهده دارد، در شناخت مولفههای هویت ملی بسیار حائز اهمیت است. یکی از کتابهای درسی که میتواند نقش بسیار مهمی در هویت و همبستگی ملی داشته باشد، جغرافیای پایۀ دهم است که با عنوان جغرافیای ایران به تمام دانشآموزان تدریس میشود. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیل محتوا، تلاش کرده است محتوا و تصاویر این کتاب را در سال 1399-1400 مورد بررسی قرار دهد. نتایج نشان داد، از سه عنصر مهم هویتساز، در این کتاب 687 مورد (84 درصد) به عنصر کشور و مؤلفههای آن؛ 75 مورد (9 درصد) به عنصر جمعیت و مؤلفههای آن و 53 مورد (7 درصد) نیز به عنصر حکومت و مؤلفههای آن پرداخته شده است. اما؛ هر چند عنوان کتاب «جغرافیای ایران» است، در این کتاب مهم، تنها به ذکر اسامی و ارایه تصاویر بسنده شده و هیچ تمرین، رفتار یا محتوایی مبنی بر هویتسازی و همبستگی ملی به ویژه در بُعد جمعیتی، فرهنگی و سیاسی در این کتاب وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت ملی؛ همبستگی ملی؛ جغرافیا؛ ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching geography and National Identity An analysis of the position of national identity in the geography of Iran, tenth grade | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas azizan | ||
Teacher | ||
چکیده [English] | ||
Abstract National identity is one of the key concepts in regulating political units that with important special work such as: nation building, solidarity and national unity, provides the grounds for the survival of a political entity (country). Hence, the Governments try to provide the grounds for strengthening national solidarity with various tools and methods. Meanwhile, the role of education as the only official institution that is responsible for educating students by providing educational elements such as content and images of textbooks and physical education space, in introducing and recognizing the components of national identity is very important. One of the textbooks that can play a very important role in national identity and solidarity is tenth grade geography, which is taught to all students under the title of Geography of Iran. The present study has tried to examine the content and images of this book in 1399-1400 with the content analysis approach. The results showed That from three important elements of identity, in this book 687 cases (84%) to the element of the country and its components; 75 cases (9%) have dealt with the element of population and its components and 53 cases (7%) have dealt with the element of government and its components. But; Although the title of the book is "Geography of Iran", in this important book, only mention the names and images and There is no exercise, behavior or content based on national identity and solidarity, especially in the demographic, cultural and political dimension in this book. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National Identity, National Solidarity, Geography, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |