تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,984 |
تحلیل محتوای نجوم در کتاب های دوره های ابتدایی و اول متوسطه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 30، شهریور 1401، صفحه 27-42 اصل مقاله (552.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رسول شریفی نجف آبادی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
از آنجایی که در نظام آموزشی عمومی ایران درسی تحت عنوان نجوم وجود ندارد، این سوال مطرح می شود که چه محتوایی از علم نجوم و با چه ساختاری در کتاب های درسی ارائه شده است؟ جهت بررسی این موضوع از روش تحلیل محتوا استفاده شده و کل کتاب های دورهای ابتدایی و اول متوسطه به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفته اند. متن ها با روش مطالعه مریل، تصاویر با روش بررسی میزان تاکید و همچنین، ارتباط بین متن و تصویر با روش ارتباط سنجی توصیف و تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که محتوای نجوم به صورت چند رشته ای در بین دروس دورهای ابتدایی و اول متوسطه سازماندهی و توزیع شده که سهم دروس علوم تجربی 4/45 درصد و سهم مطالعات اجتماعی 8/26 درصد بوده است. هر چند عمده ی محتوای نجوم در کتاب های درسی به شکل نظری ارائه شده است، اما در این بین، در درس علوم تجربی و در پایه ی نهم بر روش کار تاکید بیشتری شده است. در دوره ابتدایی تقریبا" دو برابر دورهی متوسطه از تصویر استفاده شده و در مورد 2/38 درصد از تصاویر، از فن تاکید استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش نجوم؛ تحلیل محتوا؛ سازماندهی چند رشته ای؛ روش مریل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Astronomical Content Analysis in Elementary and First High School Books | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Sharifi Najaf Abadi | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Since there is no astronomy course in the Iranian public education system, the question arises as to what content of astronomy and with what structure is presented in the textbooks? To investigate this issue, content analysis method has been used and all textbooks of elementary and junior high schools have been examined by census method. Texts have been described and analyzed by Merrill study method, images by emphasis method method and also the relationship between text and image by communication method. The results show that the content of astronomy is organized and distributed in a multidisciplinary manner among elementary and junior high school courses, with the share of experimental science courses being 45.4% and the share of social studies being 26.8%. Although most of the content of astronomy is presented theoretically in textbooks, in the meantime, in the course of experimental sciences and in the ninth grade, more emphasis has been placed on the method of work. In the elementary school, the image was used almost twice as much as in the secondary school, and in 38.2% of the pictures, the emphasis technique was used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Astronomy education, Content analysis, Multidisciplinary organization, Merrill method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |