تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,449 |
مدلسازی عوامل مؤثر بر هوشمندسازی مدارس با رویکرد (ISM) | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 30، شهریور 1401، صفحه 43-54 اصل مقاله (437.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی محمد ماندگاری بامکان* 1؛ مرتضی کاظمی2 | ||
1دبیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ یزد، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 20 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1400 | ||
چکیده | ||
به کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکلگیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندیهای کلیدی جوامع دانشمحور میباشند و رویکردهای توسعه مهارتهای دانشی و کارآفرینی دانشآموزان را دنبال مینمایند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی جهت سطحبندی عوامل مؤثر بر هوشمندسازی مدارس است. با مرور ادبیات پژوهش و جلب نظر خبرگان، موضوع در قالب 10 عامل و 36 شاخص شناسایی شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین ارتباط بینابینی عاملها در اختیار 8 متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژی آموزشی و نوآوری قرار داده شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و از نظر تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری در 5 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم گردید که نهایتا عوامل سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی و منابع مالی و هزینهای مؤثرترین و در بالاترین سطح و امنیت اطلاعات در پایینترین سطح قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس هوشمند؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ هوشمندسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling of factors affecting on smart school to approach ISM | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali mohammad Mondegari Bamakan1؛ Morteza Kazemi2 | ||
1Teacher, Yazd, Iran. | ||
2M.S in Information Technology Management, Yazd University of Science and Art, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Extensive use of ICT in educational process in educational approaches with the evolution of the universe, the formation has provided smart schools. The knowledge-based societies are key requirements, including schools and approaches to development and entrepreneurship skills of students pursuing licensing opportunities. The purpose of this study is to provide a model for leveling the factors affevting school intelligence. By reviewing the research literature and attracting the opinion of experts, the issue was identifiend in the form of ten facters and thirty six indicator. The validity of the researcher made matrix questionnaire was confirmed by experts. To determine the interrelationship agents were assigned to eight expert in the fields of hnformation and communication technology training technology and innovation. The data obtained from these questionnaires were analyzed using interpretive structural modeling and in terms of impact or effectiveness was drawn in five levels and in an interactive network each other and Hardware, software, human resources, financial resources and costs are the most effectives and the highest level and information security is at the lowest level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
smart schools, Interpretive Structural Modeling (ISM), information and communication technology, make smart | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 300 |