تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
اثربخشی آموزش بازی درمانی بر هویت اجتماعی تعدادی از کودکان پیش دبستانی ناحیه 4 شهر شیراز | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 30، شهریور 1401، صفحه 82-91 اصل مقاله (387.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نسرین آقایی1؛ فاطمه شمالی2؛ رضا زارعی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری، مدیریت اموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی بر هویت اجتماعی تعدادی از کودکان دختر پیش دبستانی ناحیه 4 شهر شیراز بوده است. این پژوهش از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی بوده که برای اجرای آن روش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تعدادی از کودکان پیش دبستانی ناحیه 4 شهر شیراز می باشد. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و افراد انتخاب شده در دو گروه آزمایش (22 نفر) و کنترل (22 نفر) جایگزین شدند. ابزار سنجش در این پژوهش آزمون رشد نیوشا بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت . نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش بازی درمانی بر هویت اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر معناداری دارد. باتوجه به کارکردهای مختلف بازی در امر آموزش، این ضرورت احساس می شود که به کودکان، بازی آموزش داده شود. هنگامی که راه صحیح یا جدید استفاده از وسیله ای را به کودک می آموزیم، موضوع و مسیر داستانی را به کودک پیشنهاد می شود، در واقع زمینه ی رشد اجتماعی و هویت اجتماعی کودک فراهم می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی؛ هویت اجتماعی؛ کودکان پیش دبستانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of play therapy training on social identity of a number of preschool girls in District 4 of Shiraz. | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrin Aghaei1؛ Fatemeh Shomali2؛ Reza zarei3 | ||
1PhD Student, Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2PhD Student in Educational Management, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
3maneger Faculty of educational science and psychology MARVDASHT BRANCH | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of play therapy training on social identity of a number of preschool girls in District 4 of Shiraz.. In terms of purpose, this research is one of the applied researches for which a quasi-experimental method was used with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population includes all preschool girls in District 4 of Shiraz. The sample was selected using Sample available method and the selected individuals were replaced in two experimental (n = 22) and control (n = 22) groups. The measurement tool in this study was Newsha growth test. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of analysis of covariance showed that play therapy training has a significant effect on social identity of preschool children. Due to the different functions of play in education, it is necessary to teach children to play. When we teach the child the correct or new way of using a device, the subject and the story path are suggested to the child, in fact, the ground for the child's social development and social identity is provided. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
play therapy, social identity, preschool children | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |