تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,604 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,082 |
تأثیر اندیشه رنه دکارت در پیدایش سکولاریسم مدرن و تضعیف نهاد دین | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3، تیر 1401، صفحه 59-82 اصل مقاله (2.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.11291.1114 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه خوش کلام سلیماندارابی* 1؛ محمدحسین زارعی رضایی2؛ مسعود میر رجبی3 | ||
1دکتری، فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، قم، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد، علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 13 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تبیین تأثیر اندیشههای رنه دکارت در پیدایش سکولاریسم مدرن و در نتیجه تضعیف نهاد دین در جامعه است تا از این طریق تأثیر فلسفه دوره مدرن بر پیدایش سکولاریسم و تضعیف جایگاه معارف دینی برجسته شود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات به دست آمده از آثار مستقیم دکارت و همچنین مفسران برتر آثار وی استخراج شده است. نتایج نشان میدهد که دکارت با ارائه برخی از آموزههای فلسفی به پیدایش سکولاریسم در دوره مدرن یاری رسانده است. این آموزهها را میتوان در سه مورد یافت: نخست، او در فلسفه خود فقط به تصوری از خدا استناد میکند و آن را ضامن شناخت انسان معرفی میکند. دوم، با جایگزین ساختن ذهن متفکر به جای نفس، انسان را تنها بهرهمند از خرد جزئی میداند که فقط به سود اینجهانی میاندیشد و از این طریق نقش وحی در هدایت انسان نادیده گرفته میشود. بر این اساس، ذهن کارکردی جز تعقل ندارد و مبدأ حیات بودن نیز از آن سلب میشود. سوم؛ مرگ نیز جدایی روح از بدن نیست، بلکه از کار افتادن یکی از اندامهای بدن ماشینی است. بوضوح روشن است این آموزه ها نتیجه ای جز تضعیف جایگاه معرفت دینی ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سکولاریسم؛ خدا؛ ذهن متفکر؛ مرگ؛ دکارت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of the Ideas of Rene Descartes on the Emergence of Modern Secularism and Weakness of the place of religious education in society | ||
نویسندگان [English] | ||
KeydehFatemeh Khoshkalamsolemandarabi1؛ Mohammad Hossein Zarei Rezaei2؛ Masoud Mirrajbi3 | ||
1Ph.D., Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Studies, Farhangian University, Qom, Iran | ||
3Master's degree, Quran and Hadith Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to explain the impact of the ideas of Rene Descartes on the emergence of modern secularism and as a result, weakness of religion institution in society; to highlight the effect of modern philosophy on the appearance of secularism and weakness of the state of religious teachings. The method of study is descriptive-analytic and the obtained information is extracted from the direct works of Descartes as well as what outstanding interpreters inferred from his books. The results show that Descartes by offering some philosophical themes has assisted in the emergence of secularism in the modern era. These themes can be found within 3 categories: First, in his philosophy, he has just referred to a conception of God and regards that as a guarantee for human recognition. Second, by replacing the thinking mind instead of soul, he maintains that humans have just the minor reason that only thinks of this world’s profit and thus, the role of revelation is ignored in human guidance. Accordingly, the mind would have no function but reasoning and would be deprived from being the source of life. Third, death is not the separation of soul from body, but it is as a result of failure in an organ of the automatic body. It is crystal clear that these teachings have no result but to weaken the state of religious insight. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Secularism, Religious education, God, Thinking Mind, Death, rene Descartes | ||
مراجع | ||
آریانپور، عباس (1370). فرهنگ کامل انگلیسی- فارسی. تهران: امیرکبیر.
دکارت، رنه (1383). گفتار در روش. در: تاریخ حکمت در اروپا. محمدعلی فروغی. تهران: هرمس.
دکارت، رنه (1387). تأملات در فلسفه اولی. ترجمه احمد احمدی. تهران: سمت.
دکارت، رنه (1390). اصول فلسفه. در: فلسفه دکارت. ترجمه منوچهر صانعی. تهران: الهدی.
دهخدا، علی اکبر (1387). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سیف، سید مسعود (1392). خدا در فلسفه دکارت. پژوهشهای علم و دین، شماره 1.
شعبانی، مصطفی؛ کیاشمشکی، ابوالفضل (1395). رابطه الهیات و فیزیک دکارت. در: اصفهان: همایش علمی- پژوهشی علم و دین.
شهرآیینی، مصطفی (1389). تأملاتی در تأملات اولی. تهران: ققنوس.
قربانی، قدرتاله (1385). پژوهشی تطبیقی در الهیات دکارت. تهران: کلبه معرفت.
Agostini, I. (2019). Descartes’s Philosophical Theology. In: Descartes and Cartesianism, Edited by S. Nadler, T.M. Schmaltz & D. Antoine-Mahut. Oxford: Oxford University Press.
Bassade, J.M. (2006). The Idea of God and The Proofs of His Existence. In: The Cambridge Companion to Descartes, ed. by J. Cottingham. Cambridge: Cambridge University Press.
Bruce, S. (1992). Religion and Modernization Sociologists and Historians Debate the secularization. Clarendon Press Publication.
Cottingham & et al. (1985). The Philosophical Writings of Descartes, Cambridge: Cambridge University Press.
Cottingham & et al. (1991). The Philosophical Writings of Descartes, Trans. J. Cottingham, R. Stoothoff, D. Murdoch & A. Kenny. Cambridge University Press
Cottingham, J. (1986). Descartes. Oxford & New York: Basil Blackwell.
Cottingham, J. (2007). The Role of God in Descartes’s Philosophy. In: A Companion to Descartes, ed. by J. Broughton & J. Carriero. Blackwell Publishing.
Descartes, R. (1970). Philosophical Letters. Trans. A. Kenny. Minneapolis: University of Minnesota press.
Descartes, R. (1972). Treatise on Man. Trans. by T.S. Hall. Cambridge: Mars.
Gaokroger, S. (2007). Life and Works. In: A Companion to Descartes, ed. by J. Broughton & J. Carriero. Blackwell Publishing.
Gilson, E. (1999). The Unity of Philosophical Experience. Trans. by P. Hayes. New York: Charles Scribner’s sons.
Gilson, E. (2002). God and Philosophy. New Haven: Yale University Press.
Goudriaan, A. (2015). Descartes, Cartesianism, and Theology. In: U. Lehner, R.A. Muller, & G. Roeber (Eds.) Oxford Handbook of Early Modern Theology, 1600-1800, Oxford University press.
Hegel, G.W.F (1982). Lectures on the History of Philosophy. Trans. by R. Brown. Oxford: Clarendon Press.
Hick, J.H. (1990). Philosophy of religion. New Jersey.
Jud Ovitz, D. (2001). The Culture of the Body-Genealogies of Modernity. Michigan.
Mazanka, P. (2003). Natural Theology of Descartes and Modern Secularism. Studia Philosophiae Christianae, 39/1, p.184-196.
McGuire, M.B. (1985). Religion and Healing. In: The Sacred in a Secular Age: Toward Revision in the Scientific Study of Religion, ed. by Ph.E. Hammond. Berkeley: University of California Press.
Steiner, G. (2013). Rene Descartes. In: Early Modern Philosophy of Religion, Ed. by G. Oppy & N.N. Trakakis. London & New York: Routledge.
Taylor, Ch. (2007). A Secular Age. Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press.
Westphal, M. (1993). Suspicion and faith: The religious uses of modern atheism. Michigan: Eerdmans Publishing Company. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 229 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |