تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,310,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,743 |
بررسی میزان اثربخشی آموزش مباحثی از فیزیک به روش STEM برروی دانش اموزان پایه ی دهم تجربی شهرستان نیشابور | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 27، شهریور 1401، صفحه 18-27 اصل مقاله (885.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پروانه ذوالفقاری* 1؛ محمد ابراهیمی دباغ2؛ مهسا آریانفر3 | ||
1گروه اموزشی ریاضی،دانشکده علوم پایه،پردیس شهید بهشتی مشهد،مشهد،خراسان رضوی | ||
2گروه اموزشی فیزیک،دانشکده علوم پایه،پردیس شهیدبهشتی مشهد،مشهد،خراسان رضوی | ||
3گروه اموزشی فیزیک،دانشکده علوم پایه،پردیس شهید بهشتی مشهد،مشهد،خراسان رضوی | ||
تاریخ دریافت: 28 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1401، تاریخ پذیرش: 09 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
در سال های اخیر یکی از رویکردهای نوین آموزشی در زمینه تلفیق موضوعات، رویکرد آموزشی استم است. روش آموزش STEM بر اساس کاربردهای واقعی زمینه های علوم ، فناوری ، مهندسی و آموزش ریاضیات است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش فیزیک به روش STEM برروی دانش اموزان پایه ی دهم تجربی شهرستان نیشابور صورت گرفت. بدین منظور نمونه ای به حجم 50 دانش آموز پایه دهم 25دانش اموز گروه کنترل و 25 دانش اموز گروه ازمایش به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی در پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. در این بین گروه آزمایش در مباحث حجم و چگالی در پایه ی دهم تحت آموزش مبتنی بر STEM قرار گرفتند. اطلاعات حاصل با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اموزش فیزیک به روش STEM اثربخشی بیشتری نسبت به اموزش به روش سنتی دارد. (P˂0.05 ) . همچنین نتایج ازمون های فرعی نشان داد که آموزش فیزیک به روش STEM نسبت به روش سنتی در حیطه درک و فهم و حیطه ی کاربرد تفاوت معناداری دارد و این روش اثربخشی بیشتری داشته است. (P˂0.05). | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای نوین آموزشی؛ تلفیق برنامه درسی؛ رویکرد STEM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the effectiveness of teaching topics in physics by STEM method on tenth grade experimental students of Neishabour city | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvaneh Zolfaghari1؛ Mohammad Ebrahimi dabagh2؛ Mahsa Aryanfar3 | ||
1Department of Math, Faculty of Basic Sciences, Hashemi Nejad Campus, Mashhad, Khorasan Razavi | ||
2Farhangiyan UniversityDepartment of Physics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Beheshti Campus, Mashhad, Khorasan Razavi | ||
3Department of Physics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Beheshti Campus, Mashhad, Khorasan Razavi | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, one of the new educational approaches in the field of integration of subjects is the educational approach. STEM teaching method is based on real applications of science, technology, engineering and mathematics education. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of STEM physics education on tenth grade experimental students in Neishabour. For this purpose, a sample of 50 tenth grade students, 25 students in the control group and 25 students in the experimental group were randomly selected and answered the researcher-made test of academic achievement in pre-test and post-test. In the meantime, the experimental group received STEM-based training in volume and density issues in the tenth grade. The obtained data were analyzed using analysis of covariance and Spss software. The results showed that STEM physics training is more effective than traditional training. (P˂0.05). Also, the results of sub-tests showed that STEM physics training is significantly different from the traditional method in terms of comprehension and application, and this method has been more effective. (P˂0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New educational approaches, curriculum integration, STEM approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |