تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,200 |
برنامه درسی ممدوح و مذموم از منظر تربیت اسلامی با تأکید بر اندیشههای تربیتی آیتالله جوادی آملی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، مهر 1401، صفحه 69-86 اصل مقاله (2.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.11913.1127 | ||
نویسنده | ||
نجمه سلطانی نژاد* | ||
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 21 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، معرفی برنامه درسی ممدوح و مذموم - و کیفیت عناصر آن - از منظر تربیت اسلامی و با تاکید بر اندیشههای تربیتی آیتالله جوادی آملی است. به این منظور و در ذیل این مساله به بررسی انسان و تفکرات حاکم بر جوامع انسانی پرداخته شده است. برای تحقق این هدف از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. پژوهش حاضر به دو رویکرد ممدوح و مذموم در برنامه درسی توجه دارد که هر یک هدف، روش، محتوا و شیوه ارزشیابی خاصِ خود را دارند. غایت در یک رویکرد اصالت ماده و حس و در دیگری فراتر از ماده، یعنی باور به امور مجرد است. معیار ارزشیابی فعالیتهای آموزشی در برنامه درسی مذموم، بر مبنای ملاکهای از پیش تعیین شده و در برنامه درسی ممدوح برحسب تأثیر یک محصول تازه تدوین شده میباشد. لذا، میتوان اذعان داشت که فلسفه تعلیم و تربیت در جوامع اسلامی این ظرفیت را دارد که نظریههای متفاوتی را در خود برویاند و جامعه بشری را در مقابل افقی نو از اندیشههای تربیتی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تعلیم و تربیت؛ رویکرد ممدوح (الهی)؛ رویکرد مذموم (غیر الهی)؛ تربیت اسلامی؛ آیتالله جوادی آملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Praised and Reprehensible Curriculum from the View of Islamic Pedagogy with an Emphasis on Educational Ideas of Āyatollāh Javādi Āmoli | ||
نویسندگان [English] | ||
Najmeh Soltaninezhad | ||
Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Farhangian University, Hamadan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research is to introduce a praised and reprehensible curriculum –as well as the quality of its elements- from the view of Islamic education with an emphasis on the ideas of Āyatollāh Javādi Āmoli. In this regard, mankind and the predominant ideology in human society was studied and to this aim, the method of qualitative content analysis was used. The present research, focused on both praised and reprehensible approaches to curriculum planning as each of which has a special purpose, method, content, and assessment method. The goal of one is materialism and of another is metaphysics or belief in incorporeal issues. The criteria for the assessment of educational activities in the reprehensible curriculum is based on predetermined indices while in the praised curriculum, it is based on the effect of a newly made product. Therefore, it can be confirmed that the philosophy of education and upbringing in Islamic societies has the potential to develop various theories in itself and open a new horizon of pedagogical ideas in front of human society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Education and Upbringing, Praised Approach (Godly), Reprehensible Approach (Not Godly), Islamic Pedagogy, Āyatollāh Javādi Āmoli | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
جوادی آملی، عبدالله (1388). ادب فنای مقربان. قم: مرکز نشر اسراء، ج 2.
جوادی آملی، عبدالله (1389). تفسیر تسنیم. قم: مرکز نشر اسراء، ج 14، 17.
جوادی آملی، عبدالله (1390). راه جهانی شدن حقوق بشر. قم: مؤسسه بینالمللی علوم وحیانی إسراء.
حسینی، سیّد رضا (1391). توسعه کوثری در چهارچوب اخلاق الهی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی. حکمت اسراء، دوره 5، شماره 1، ص64-61.
شهریاری، روحالله؛ نجفی، حسن (1399). هویت حقیقی انسان در اندیشه انسانشناختی جوادی آملی. انسانپژوهی دینی، سال 17، شماره 44، ص92-69.
صالحی عمران، ابراهیم؛ ایزدی، صمد؛ رضایی، فرزانه (1388). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش جهانی. مطالعات برنامه درسی، شماره13، ص176-141.
علمالهدی، جمیله (1384). مبانی تربیت اسلامی و برنامهریزی درسی: براساس فلسفه صدرا. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
فتحی واجارگاه، کوروش (1392). برنامه درسی بهسوی هویتهای جدید. تهران: آییژ.
قاسمپور دهاقانی، علی؛ نصر اصفهانی، احمدرضا (1390). رویکرد معنوی و برنامه درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، شماره 13، ص92-71.
کلینی، محمد بن یعقوب (1378). اصول کافی. ترجمه محمدباقر کمرهای. تهران: اسوه، چاپ چهارم، ج4.
کیخا، علیرضا؛ ملکی، حسن؛ شریعتی، سید صدرالدین؛ صادقی، علیرضا؛ برهمن، مریم (1398). تدوین و اعتباریابی راهبردهای یاددهی - یادگیری در برنامه درسی مبتنی بر رویکرد فطرتگرای توحیدی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 21، شماره 1، ص43-33.
محسنپور، بهرام (1393). مبانی برنامهریزی آموزشی. تهران: سمت.
محمدی، یحیی؛ کیخا، علیرضا؛ علیپور مقدم، خدیجه (1395). طراحی برنامه درسی متعادل با رویکرد برنامهریزی درسی فطری و معنوی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 32، ص135-109.
مرادی، مسعود؛ سید کلان، میرمحمد؛ عیاری، لیلا (1393). طراحی الگوی برنامه درسی معنوی در راستای تربیت زمینهساز، راهبردها و راهکارهای اجرایی آن. پژوهشهای مهدوی، سال 3، شماره 9، ص11-1.
معروفی، یحیی؛ کرمی، زهرا (1392). برنامه درسی معنوی، چیستی و چرایی. در: خلاصه مقالات چهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران؛ مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران. مشهد: دانشگاه فردوسی.
ملکی، حسن (1378). دین و برنامه درسی. تهران: انتشارات اولیاء و مربیان.
ملکی، حسن (1398). هویت دینی برنامه درسی جستاری در نظریه اسلامی برنامه درسی. تهران: آییژ.
ملکی، مهدی؛ فرمهینی فراهانی، محسن؛ اسماعیلی، کوروش (1392). اولویتبندی و مقایسه مؤلفههای ششگانه ایدئولوژیهای برنامه درسی از منظر اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم تربیتی شهر تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 10، شماره 11، ص144-129.
موسوی، ستاره؛ نیلی، محمدرضا (1393). تحلیل نمود ارزشهای انسانی و اخلاقی در حوزه برنامهریزی درسی. مهندسی فرهنگی، سال 8، شماره 79، ص142-123.
موسوی، فرانک (1388). برنامه درسی معنوی در هزاره سوم. کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی.
میرزاخانی، مهدی (1391). ارزش جایگاه معنویت در قرآن و دلالتهای برنامه درسی بر مبنای آن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نجفی، حسن؛ ملکی، حسن؛ سبحانینژاد، مهدی؛ مصباح، علی (1400الف). هویت دینی و پیش بایستهای طراحی برنامه درسی. مطالعات ملی، شماره 86، ص26-3.
نجفی، حسن؛ ملکی، حسن؛ سبحانینژاد، مهدی؛ مصباح، علی (1400ب). طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه. مطالعات برنامه درسی ایران، سال 11، شماره 61، ص59-92.
نجفی، محمد؛ کشانی، فاطمه (1388). برنامه درسی معنوی برای دستیابی به تربیت دینی. همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر: مقالات برگزیده. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |