تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
معلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2، فروردین 1395، صفحه 33-50 اصل مقاله (436.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محبوبه السادات کدخدایی* | ||
دانشگاه الزهرا | ||
تاریخ دریافت: 30 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 12 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
پیشرفت هر جامعه ای بیش از هر چیز در گرو عملکرد مطلوب نظام آموزشی آن کشور است و آنچه در قلب نظام آموزشی هر کشور جای دارد، معلم است. معلم را میتوان واسطه بین سیاستهای نظام آموزشی و دانش آموزان دانست. بنابراین آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد استفاده از معلمان آگاه با شناخت و دانش کافی و مناسب است. دانش معلم باید جامعیت و مانعیت لازم را داشته باشد. معلم نیازمند است در حوزههای دانش پداگوژی، دانش محتوایی و دانش محتوای پداگوژی شناخت کافی داشته باشد تا بتواند رسالت خویش را در آموزش و پرورش به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به نظر میرسد جای دو نوع دانش دیگر در میان دانشهای معلم خالی باشد و آن دانش بافت جامعه و دانش فراشناختی است. منظور از دانش بافت، آگاهی معلم از شرایط تاریخی، جامعهشناختی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه محل خدمتش است. منظور از دانش فراشناختی این است که معلم بر انواع دانش خود و چگونگی استفاده از آنها نظارت کند و در این زمینه انعطاف لازم را داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش محتوا؛ دانش محتوای پداگوژی؛ دانش پداگوژی؛ دانش بافت؛ دانش فراشناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scientist Teacher: Criticism to teacher knowledge | ||
نویسندگان [English] | ||
mahbobeh sadat kadkhodaie | ||
Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
Progress of any society is dependent on the performance of its educational system and teacher is the heart of the educational system of each country. Teacher is between the educational system policies and students, So use of teachers with the understanding and knowledge is very important for any society. The teacher needs comprehensive knowledge. The necessary knowledge for teacher is in the areas of pedagogy knowledge, content knowledge and pedagogical content knowledge for optimal performance in education. It seems that the two types of other knowledge is Necessary for teacher: context Knowledge and metacognition knowledge. Context Knowledge is the teacher awareness of history, sociology, politics, economic and culture about his society. This type of knowledge helps to teachers that have adequate control over their educational context. The metacognition knowledge is teacher awareness about his knowledge, monitoring and flexibility about it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content knowledge, pedagogical content knowledge, pedagogical knowledge, context knowledge, metacognition knowledge | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,117 |