تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
نهادهای تاثیرگذار بر آموزش جغرافیا در مدارس ساختارها، وظایف و عملکردها | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1401، صفحه 41-65 اصل مقاله (926.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رسول شریفی نجف آبادی* | ||
دکتری جغرافیا، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران | ||
تاریخ دریافت: 26 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 28 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
این پژوهش در زمینه بهبود روشهای آموزش جغرافیا و با هدف شناسایی ساختارها، وظایف و عملکرد نهادهای تاثیر گذار بر آموزش جغرافیا در مدارس و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود روند فعالیت آتی آن ها صورت گرفته است. روش کار بر مبنای تحلیل اسنادی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اسناد موجود در پایگاه های اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان های زیر مجموعه آن و همچنین موسسات انتشاراتی و کمک آموزشی و نهادهای غیر انتفاعی آموزشی بوده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که این نهادها را می توان به دو دسته کلی دولتی و غیر دولتی تقسیم کرد. نهاد های دولتی شامل سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گروه های آموزشی معلمان و انجمن های علمی دانش آموزی می باشند که عملکردی تکلیفی داشته و سعی داشته اند با الهام گرفتن از اسناد ملی، منابع آموزشی را به روز نموده و در راستای اجرایی کردن آن ها در مدارس گام بردارند. نهادهای دسته دوم نیز که غیردولتی محسوب می شوند، شامل موسسات انتشاراتی و کارتوگرافی خصوصی و انجمن های علمی دبیران جغرافیا می باشند که عملکردی مستقل داشته و تلاش هایی را در جهت تامین منابع علمی و ابزارهای کمک آموزشی در مدارس انجام داده اند. با توجه روند روبه رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش پیشنهاد می شود که نهادهای دولتی به سمت عدم تمرکز و تنوع بخشی به روش های تدریس و نهاد های غیر دولتی به سمت تنوع تولیدات آموزشی با تاکید بر بازی های آموزشی هوشمند حرکت نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جغرافیا؛ گروه های آموزشی؛ روش های نوین تدریس؛ بازی های آموزشی هوشمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Institutions influencing the teaching of geography in schools Structures, tasks and functions | ||
نویسندگان [English] | ||
Rasoul Sharifi Najafabadi | ||
PhD in Geography, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
This research has been carried out in the field of improving geography education methods and with the aim of identifying the structures, functions and performance of institutions that influence geography education in schools and providing suggestions for improving their future activities. The working method is based on document analysis and its statistical population includes all the documents available in the information bases of the Ministry of Education and its subordinate organizations, as well as publishing and educational aid institutions and non-profit educational institutions. The obtained results show that these institutions can be divided into two general categories, governmental and non-governmental. Government institutions include teachers' training groups, research and curriculum planning organizations, and student scientific associations, which have performed a task and have tried to update educational resources by taking inspiration from national documents and in line with their implementation. take steps in schools. The institutions of the second category, which are considered non-governmental, include private publishing and cartography institutions and scientific associations of geography teachers, which have an independent function and have made efforts to provide scientific resources and educational aids in schools. According to the growing trend of information and communication technology in education, it is suggested that government institutions move toward decentralization and diversification of teaching methods and non-governmental institutions move toward diversity of educational products with emphasis on smart games. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching geography, Educational groups, New teaching methods, Smart educational games | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |