تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,902 |
فراتحلیل مطالعات تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1401، صفحه 129-159 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر کریمی* 1؛ رباب رحمتی2 | ||
1دانشجوی آموزش تاریخ | ||
2عضوهیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 18 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 27 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
این مقاله باهدف تحلیل موضوعات، یافتهها و پیشنهادهای ارائهشده و حوزههای مغفول مانده پژوهشی در آموزش و پرورش و آموزش شهروندی در کشور ایران انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل بوده و بر اساس آن، پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، علم نت، مگیران با استفاده از کلیدواژههای: «تربیت شهروندی»، «اهداف برنامه درسی»، «شهروند مطلوب»، «مؤلفههای شهروندی»، «آموزش شهروندی» مورد جستوجو قرار گرفت. تمامی مقالات مجلهای منتشرشده از سال 1381 تا 1400 موردبررسی و با اعمال فیلتر، در عنوان و اهداف و یافتههای پژوهش، تعداد 23 مقالهی مرتبط انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از مطالعه و ارزیابی محتوای مقالات، یافته و پیشنهادهای ارائهشده توسط آنها بررسی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که وظایف و اهداف نظام آموزشی در آموزش شهروندی نیاز به بازاندیشی و تأملی مجدد دارد. توازنی بین محتوای اختصاص دادهشده به موضوع شهروندی و سایر مطالب در کتابهای درسی وجود ندارد و محتوای موجود فاقد مطلوبیت کافی بوده و ازنظر مخاطب جذاب نیست. برخی از ابعاد آموزش شهروندی مغفول مانده و با توجه به شرایط کنونی هماهنگی بین محتوا و نیازهای امروز مخاطب لازم است تا موردتوجه قرار گیرد. همچنین توجه به مؤلفههای سواد رسانهای و فناوری در آموزش شهروندی و همچنین تربیت شهروند الکترونیک حائز اهمیت است. در نتیجه، لازم است تا بازنگری جدی در جذابیت، کیفیت و کمیت محتوا و ابعاد گوناگون آموزش و تربیت شهروندی در برنامهی درسی ایران صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت شهروندی؛ برنامه درسی؛ آموزشوپرورش؛ فراتحلیل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meta-analysis of citizenship training studies in Iranian education | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Karimi1؛ Robab Rahmati2 | ||
1Education history students | ||
2research assistant | ||
چکیده [English] | ||
This article aims to analysis the topics, findings and suggestions presented and neglected areas of research in education and citizenship education in Iran. The current research is of a Meta-analysis type and based on it, Normagz databases, Comprehensive Humanities Portal, SID, Civilica, Elmnet, Magiran using the keywords: "citizenship education", "curriculum objectives", " Desirable citizen", "components of citizenship", "citizenship education" were searched. All journal articles published from 2002 to 2021 were reviewed and by applying filters, 23 relevant articles were selected and analyzed in the title, objectives and findings of the research. After studying and evaluating the content of the articles, the findings and suggestions presented by them were reviewed and analyzed. The findings of the research showed that the tasks and goals of the education system in citizenship education need to be reconsidered. There is no balance between the content dedicated to the topic of citizenship and other content in textbooks, and the existing content lacks sufficient usefulness and is not attractive from the audience's point of view. Some aspects of citizenship education have been neglected and according to the current conditions, the coordination between the content and the needs of today's audience needs to be taken into consideration. It is also important to pay attention to the components of media literacy and technology in citizenship education as well as e-citizen education. As a result, it is necessary to seriously review the attractiveness, quality and quantity of content and various aspects of citizenship education in Iran's curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citizenship education, curriculum, education, meta-analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |