تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,134 |
تبیین پدیدار شناسی آموزگاران از تفکر خلاق کودکان در دبستان. | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1394، صفحه 101-123 اصل مقاله (904.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد رضا شهبازی* | ||
معاون آموزگار | ||
تاریخ دریافت: 13 اسفند 1394، تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1395 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدار شناسی معلمان ابتدایی از چگونگی پرورش تفکر خلاق انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان درپژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آباده بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع « مورد مطلوب »انتخاب شدند. حجم نمونه بعداز انجام مصاحبه و عدم دستیابی به اطلاعات جدیددر نهایت به9نفر رسید.اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با به کارگیری روش7مرحله ای کلایزی مورد تفسیر قرار گرفت.از مجموع یافته های این پژوهش بعد ازحذف کدهای مشترک، شامل 220 کدمفهومی که بیانگر تجارب شرکت کنندگان درپژوهش بود استخراج گردیدکه در سه «تم اصلی» به شرح زیر دسته بندی شدند. 1.« تفاوت در ویژگی ها »2.« استراتژی های دانش آموز محور »3.« موانع آموزشی رشد تفکر خلاق ».یافته ها بیانگر آن است که معلمان، مدارس و جو عاطفی خانواده می تواندتفکر خلاق را شناسایی و باعث رشدو شکوفایی آن دردانش آموزان شود،که به زعم آموزگاران، این مهم نیازمندبهبودروش های تدریس وپیوندبیشتر اولیاء با آموزشگاه می باشد.آگاهی از این یافته ها راه را برای تصمیم گیری برنامه ریزان درسی هنگام تدوین برنامه یا محتوا وچگونگی آن روشن تر و به تبع آن فرآیند یاددهی خلاقانه را برای معلمان سهل تر می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: پدیدار شناسی؛ تفکر خلاق؛ آموزش و پرورش ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explain the phenomenology of the creative thinking of children at the elementary school teachers. | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamadreza shahbazi | ||
m amoozegar | ||
چکیده [English] | ||
The present research aims at Explain the lived experiences of primary school children of how to educating creative thinking. This is a qualitative research of phenomenological type. The participants were primary school teachers in Abadeh ho were purposefully sampled and introduced from the education office. The sample size Reach to person nine following of an interview in which no more new information could be gathered. The data was Commentary via semi structured deep interview and it was analyzed through colizzi seven stages method. After omitting common codes, 220 concept codes were extracted which showed the experiences of the participants.They included four main themes as follows:1.the difrence of characteristics 2.Student-centered strategies"3.the creative thinking growth social and Educatinal obstacles.These findings show that teachers play a very important role on the growth and Can be identified and the development of creative thinking in students, the. Hence, the students need creative teachers and the teachers need to have schools and environments in which creativity is valued most. Knowledge of these findings will pave the way for curriculum planners and consequently it will ease creative education for the teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words:phenomenological, Creative Thinking, primary school | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 759 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 991 |