تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,353 |
بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه نهم از مبحث پیوندهای شیمیایی - مطالعه موردی دانشآموزان رباطکریم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 27، شهریور 1401، صفحه 39-50 اصل مقاله (947.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محسن موسوی* 1؛ مهشید گلستانه2؛ آرزو توماری3 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دبیر شیمی، شهرستان رباط کریم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی کجفهمیهای دانشآموزان پایه نهم از پیوندهای شیمیایی است. پژوهش از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری تمامی دانشآموزان پایه نهم شهرستان رباط کریم که در سال 1401-1400 مشغول به تحصیل هستند، بود که از بین آنها 200 دانشآموز پایه نهم (100 دختر و 100 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه پژوهشگرساخته شامل 17 سوال از مباحث مرتبط با پیوندهای شیمیایی علوم تجربی پایه نهم بود که روایی آن توسط دو نفر از اعضای هیئت علمی شیمی دانشگاه فرهنگیان و دو نفر از دبیران علوم تجربی که در پایه نهم تدریس میکردند، تایید شد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 75/0 محاسبه شد. سوالات پرسشنامه در سه مقوله مفهوم پیوند شیمیایی، پیوند یونی و پیوند کووالانسی دستهبندی شد. دادهها با کمک نرمافزار SPSS26 مورد تجزیهو-تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین کج فهمی مربوط به عدم درک ماهیت و نحوه تشکیل پیوندهای یونی و کووالانسی بود. نتایج تحلیل واریانس تکمتغیری نشان داد که از نظر ترکیب متغیرهای وابسته بین گروه دختران و پسران در متغیرهای مستقل شامل مفهوم پیوند شیمیایی (000/0=Ƞ2، 05/0p>، 489/8= F)، پیوند یونی (000/0=Ƞ2، 05/0p>، 082/0= F) و پیوند کووالانسی (000/0=Ƞ2، 05/0p>، 367/0= F) تفاوت معنیدار وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ پیوندهای شیمیایی؛ پیوند یونی؛ پیوند کووالانسی؛ علوم نهم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigated the ninth-grade students' misconceptions about chemical bonds- A case study of Robat Karim students | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohsen Mousavi1؛ Mahshid Golestaneh2؛ Arezoo Toomari3 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
3Teacher, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to investigate the misconceptions of ninth-grade students about chemical bonds. The research was a survey. The statistical population included all ninth-grade students of Robat Karim city who were studying in 1401-1400, from which 200 students (100 girls and 100 boys) were selected by random sampling. The instrument was a researcher-made questionnaire consisting of 17 multi-choice questions related to the chemical bonds of the ninth-grade textbook. Two chemistry faculty members of Farhangian University and two science teachers who taught in the ninth grade confirmed the validity of the questionnaire. The obtained reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha method was 0.75. The questionnaire was categorized into the concept of chemical bonding, ionic bonding, and covalent bonding. Data were analyzed using SPSS26 software. Results showed that the most misconceptions were related to the lack of understanding of the formation of ionic and covalent bonds. The results of one-way ANOVA analysis showed that in terms of combining dependent variables between girls and boys in independent variables including the concept of chemical bonding (Ƞ2=0.000, p> 0.05, F =8.489), ionic bonding (Ƞ2= 0.000, p> 0.05, F =0.082) and covalent bond (Ƞ2= 0.000, p> 0.05, F =0.367) there is no significant difference. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemical bonding, Ionic bonding, Covalent bonding, Ninth-grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |