تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تاملی بر ویژگی های برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 7، شهریور 1401، صفحه 1-19 اصل مقاله (545.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صدیقه یاسمی* 1؛ علی حسینی خواه2؛ مرجان کیان3 | ||
1دانش آموخته دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 17 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ویژگیهای برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت در دوره ابتدایی انجام گرفته است. رویکرد پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل اسناد مکتوب داخلی وخارجی انجام شده درحوزهی برنامه درسی وخلاقیت دربازه زمانی 2000 تا 2019 و روش نمونهگیری به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک بود. در پژوهش حاضر از رویکرد NCT جهت تحلیل محتوای استقرایی دادهها با استفاده از نرمافزار ATLAS.ti استفاده شد. یافته های به دست آمده نشان داد که طراحی برنامه درسی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری، مواد ومنابع آموزشی،گروهبندی یادگیرندگان،فعالیتهای یادگیری، فضا، زمان وارزشیابی)باید به گونهای باشدکه تمامی عناصرآن حول محورپرورش وتوسعه خلاقیت باشد. دراین مسیرنقش هرکدام ازمولفههای برنامه درسی نباید موردغفلت واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ برنامه درسی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A reflection on the features of the creativity-based curriculum in elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
sedighe yasemi1؛ ali Hosseinikhah2؛ marjan kian3 | ||
1PhD student in the field of Curriculum Planning of Khwarazmi University | ||
2Assistant Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research has been done with the aim of investigating the emphasis of second grade textbooks on the concept of imagination. The research method of the present study is the analysis of the content of the category, which was carried out using the total number method, and the statistical population includes all the books of the second grade. The tool for collecting information in this project is the checklist for measuring the components of the researcher's imagination and the unit of analysis is the subject. Data analysis was done using descriptive statistics and chi-square test. The results showed that among the components of imagination, the representation of ideas has the most frequency and the component of unfamiliarizing familiar concepts has the least frequency. Also, the results of the chi-square test showed 95% confidence that between the second grade textbooks in terms of the amount of attention to the concept of imagination There is a significant difference. Based on these results, it seems necessary to revise the textbooks, especially in the Quran, Farsi, and experimental sciences, in order to pay attention to the components of the ability to identify, predict, and make concepts unfamiliar.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, Curriculum, Elementary | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |