تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,671,077 |
نقش میانجی آموزش تابآوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده و پیامدهای روانشناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دوره ابتدایی در اپیدمی کرونا | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 7، شهریور 1401، صفحه 33-46 اصل مقاله (498.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده پاک مهر* 1؛ زهرا غلامزاده بافقی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع). مشهد. ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد بافق، بافق ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی تابآوری شغلی در رابطه جو عاطفی خانواده با پیامدهای روانشناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در اپیدمی کرونا بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه را تمامی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی 1401-1400 استان یزد تشکیل داد که از بین آنها تعداد 200 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و مقیاس افسردگی، استرس و تنیدگی، پرسشنامه تابآوری شغلی و پرسشنامه جو عاطفی خانواده را بهصورت اینترنتی تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر در نرمافزار SPSS-26 و ایموس 24 انجام شد. نتایج نشان داد ارتباط مثبت و معنیداری بین جو عاطفی خانواده با استرس، اضطراب و افسردگی وجود دارد، همچنین رابطه منفی و معنیداری بین تابآوری شغلی با جو عاطفی خانواده و استرس، اضطراب و افسردگی وجود داشت.. بر اساس یافتههای بهدستآمده میتوان گفت که تابآوری شغلی و جو عاطفی خانواده اثرات معنیداری بر پیامدهای روانشناختی معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیامدهای روانشناختی؛ دانش آموزان نیاز ویژه؛ تاب آوری شغلی؛ جو عاطفی خانواده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The mediating role of job resilience in the relationship between Affective Family Climate and psychological consequences of teachers with special needs students in the corona epidemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamideh Pakmehr1؛ Zahra Gholamzadeh Bafghi2 | ||
1Assistant Professor of Department of Educational Science, Imam Reza International University, Mashhad, Iran | ||
2Master student of educational research Bafgh Azad University, Bafgh Iran | ||
چکیده [English] | ||
Psychological characteristics of teachers of students with special needs during the corona epidemic. This descriptive and community-based research was conducted by all the teachers of students with special needs in the academic year of 2001-2001 in Yazd province, of which 200 people were available to choose the scale of depression, stress and tension, and the swing questionnaire. They completed the job application and the family's emotional climate questionnaire online. Data analysis was done using Pearson correlation coefficient tests and path analysis method in SPSS-26 and Imus 24 software. The results showed that there is a positive and significant relationship between the emotional atmosphere of the family and stress, anxiety and depression, and there was also a negative and significant relationship between job resilience and the emotional atmosphere of the family and stress, anxiety and depression. Based on the findings, it can be He said that job resilience and the emotional atmosphere of the family have significant effects on the psychological outcomes of teachers of students with special needs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological consequences, students with special needs, job resilience, Affective Family Climate | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |