تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
بررسی راهکارهای ورود علم شیمی سبز در برنامه مطالعاتی تحصیلی و مقایسه اهداف و ویژگیهای آن با سایر کشورهای توسعه یافته | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 87-108 اصل مقاله (706 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
یاور احمدی* 1؛ علیرضا خدایی2 | ||
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی آموزش شیمی، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1401 | ||
چکیده | ||
شیمی سبز شاخهای از علم شیمی است که لزوم توجّه به محیط زیست و اهمّیت موادّ تجدید پذیر به وسیله علم شیمی را در سطوح مختلف، برای سنین متفاوتی از دانشآموزان و دانشجویان بازگو میکند. آموزش اصول و شرایط به همراه نکات و الزامات آموزشی شیمی سبز باید از مقاطع پایینتر با روشهایی مانند برنامۀ درسی، شیوۀ تدریس، آزمایش و... وارد واحدهای درسی و تحصیلاتی فراگیران شود. تأثیر مثبت و مؤثّر شیمی سبز در محیط اطراف و راهکارهای نوین آن در پیشبرد اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار کمک فراوانی در ایجاد گرایش در دانشآموزان و پیشرفت راهبردهای نوین در عرصه جهانی به وسیلهی مطالعهی تخصصی در علم نوین و بدیع شیمی سبز ممکن میشود. در پژوهش حاضر به بررسی راهکارها ورود علم شیمی سبز در برنامه مطالعاتی تحصیلی و مقایسه اهداف و ویژگیهای آن با سایر کشورهای توسعه یافته پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ شیمی سبز؛ برنامه درسی شیمی سبز. اهداف آموزش شیمی سبز؛ مقایسه برنامه درسی شیمی سبز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Solutions to Include Green Chemistry in the Academic Study Program and Comparing its Goals and Characteristics with Other Developed Countries | ||
نویسندگان [English] | ||
Yavar Ahmadi1؛ Alireza Khodaei2 | ||
1Department of Science, Farhangiyan University, Tabriz, Iran | ||
2Student of Chemistry Education, Farhangian University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Green chemistry is a branch of chemistry that explains the need to pay attention to the environment and the importance of renewable materials through chemistry at different levels for different ages of school and university students. The teaching of the principles and conditions along with the points and educational requirements of green chemistry should be included in the students' educational units from lower levels with methods such as curriculum, teaching methods, experiments, etc. The positive and effective impact of green chemistry on the environment and its new strategies in advancing environmental goals and sustainable development can greatly help in creating a trend in students and the development of new strategies in the global arena by specialized study in modern science of green chemistry. In the present research, the strategies of entering green chemistry in the academic study program and comparing its goals and characteristics with other developed countries have been investigated. At the end of the article, some suggestions are mentioned to advance green chemistry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching chemistry, Green chemistry, Green chemistry curriculum, Objectives of green chemistry education, Comparison of green chemistry curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 543 |