تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,160 |
بررسی چالشهای آموزش و یادگیری آنلاین شیمی در شرایط همهگیری کرونا در سال تحصیلی 1399-1400 | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 109-137 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ناهید احمدی* | ||
دبیر شیمی، آموزش و پرورش ناحیه یک زنجان، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 24 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
در سه سال اخیر شرایط بحرانی کرونا، کیفیت آموزشی را به دلیل آموزش از راه دور به یکی از دغدغه های نظام آموزشی تبدیل کرده است. ارزیابی کیفیت آموزشی، میتواند این نگرانی را کاهش و راهکاری را برای بالا بردن کیفیت آموزشی نشان دهد. مطالعه حاضر چالشها و شرایط آموزش آنلاین در دوران کرونا با استفاده از روش تلفیقی(کمی و کیفی) و اکتشافی درس شیمی دوره دوم متوسطه میپردازد. این پژوهش در طول یک دوره یک ساله تحصیلی (1400-1399) با دانش آموزان پایه یازده و دوازده رشته های ریاضی و تجربی و دبیران شیمی در کل کشور انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة ساخت محقق است. بر اساس یافتههای به دست آمده در کل 40 مؤلفة پایه و 7 مؤلفة سازماندهنده بر اساس رویکرد تفسیری شناسایی شد که در عوامل محیطی، اقتصادی، آموزشی، اجتماعی، خانواده و فرهنگ، شناختی و ارزشیابی دسته بندی گردیدند. طبق نتایج، شرایط کرونا از یک طرف باعث افزایش مهارت و تجربه آموزشی جدید در فراگیران و از طرف دیگر آسیبهای روانی، جسمانی و افت تحصیلی را به بار آورد. اما با برنامهریزی درست، کشف نیازها، بازنگری و رفع مشکلات مالی و پشتیبانی نیروهای توانمند میتوان آموزش مجازی را توسعه و به عنوان یک مکمل آموزشی در کنار آموزش حضوری بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت آموزشی؛ یادگیری مجازی؛ آموزش آنلاین؛ آموزش شیمی؛ کووید 1919 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Challenges of Teaching and Learning Chemistry Online During Covid-19 Pandemic in the Academic Year 2020-2021 | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Ahmadi | ||
Chemistry teacher, Department of chemistry, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the past three years, the covid-19 pandemic has made the quality of education one of the concerns of the education system due to distance education. Educational quality assessment can reduce this concern and show a solution to increase academic quality. This study examines the challenges and conditions of online education during the Corona epidemic using integrated (quantitative and qualitative) and exploratory methods in the secondary chemistry course. This is based on research conducted over one year with 16-18-year-old students and chemistry teachers in the 2020-2021 school year. In this research, the challenges and conditions of distance education during the Corona epidemic were analyzed using integrated (quantitative and qualitative) and exploratory methods. The tool of data collection is a researcher-made questionnaire. Based on the findings, 40 basic and 7 organizational components were identified based on the interpretive approach, which was classified into environmental, economic, educational, social, family, cultural, cognitive, and evaluation factors. Results showed not only the conditions of Corona have increased new educational skills and experiences in learners, but also they have brought psychological, physical, and academic damages. However, with proper planning, discovering needs, investigating and solving financial problems, and supporting capable forces, virtual education can be developed and used as an educational supplement alongside face-to-face education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education quality, E-learning, Online teaching, Chemistry education, Covid- 19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 680 |