تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,296,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,685,143 |
نگاهی تطبیقی به مبانی جامعهشناختی تربیت رسمی و عمومی سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش با رویکرد آدلری | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 23، خرداد 1401، صفحه 51-63 اصل مقاله (671.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر عباسی* 1؛ عاطفه عبدی لیفکوئی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1401، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1401، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
آلفرد آدلر یکی از نظریهپردازان برجسته حوزه رواندرمانی است که رویکرد وی در زمینه علاقه اجتماعی، مورد توجّه بسیاری از علاقهمندان این حوزه است. هدف درمان آدلری، کمک به افراد در زمینه هدایت آنها از سمت هدفهای خودخواهانه، به سوی اهداف اجتماعی است. از سوی دیگر، تدوین مبانی نظری سند تحوّل بنیادین آموزشوپرورش یکی از اقدامات مهمّی است که در طی سالهای اخیر، توسط وزارت آموزشوپرورش صورت گرفته است؛ لذا بررسی مبانی جامعهشناختی آن، که نقش ویژهای در تربیت شهروندانی صالح و جامعهای سالم دارد، دارای اهمیّت فراوان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی مبانی جامعهشناختی تربیّت رسمی و عمومی از منظر رویکرد آدلری، با روش تحقیق تطبیقی بردی، به بررسی وجوه مشترک و تفاوت میان مبانی جامعهشناختی تربیّت رسمی و عمومی و رویکرد آدلری پرداخته است. نتایج، حاکی از آن است که وجوه اشتراک متعددی میان این دو دیدگاه وجود دارد؛ از جمله اینکه در هر دو دیدگاه، جامعه جزو جداییناپذیر زندگی انسانهاست. همچنین افراد ضمن بیهمتا بودن، در قبال جامعه مسئولیّت خاص خود را دارند اهمیّت و نقش بسیار مهمّ خانواده، از دیگروجوه اشتراک هر دو است. اما در مقابل، وجوه افتراقی چون تفاوت در نگاه به انسان، گرایش فطری اجتماعی اولیه و ثانویه و نوع نگاه به خانواد،ه در این دو دیدگاه، به چشم میخورد. نتایج مطالعه حاضر و پژوهشهای مشابه که به تطبیق اسناد تعلیم و تربیت با نظریههای مقبول رواندرمانی -که نقش مهمّی در سلامت روانی انسانها دارند پرداختهاند- میتواند موجب تقویّت پایههای علمی و کاربردیسازی این اسناد گردد و افقهای تازهای را پیش روی صاحبنظران تعلیم و تربیت قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت رسمی و عمومی؛ سند تحوّل بنیادین؛ مبانی جامعهشناختی؛ رویکرد آدلری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Look at The Sociological Foundations of Formal and General Education in the Fundamental Transformation Document of Education with the Adlerian Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Abbasi1؛ Atefeh Abdi Lifkoei2 | ||
1MA student in family counselling, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2BA student, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Alfred Adler is one of the leading theorists in the field of psychotherapy, whose approach to social interest has attracted the attention of many people interested in this field. The purpose of Adler's treatment is to help re-orient people from selfish goals to social goals. On the other hand, the development of the theoretical foundations of the document of fundamental change is one of the important measures taken by the Ministry of Education in recent years. Therefore, it is important to study its sociological foundations, which have a special role in educating competent citizens and a healthy society. The present study, which comparatively examines the sociological foundations of formal and general education from the perspective of Adler's approach, examines the commonalities and differences between the sociological foundations of formal and public education and Adler's approach through the method of Beredy comparative research. The results indicate that there are several similarities between these two views; among other things, in both views, society is an integral part of human life. Also, while individuals are unique, they have their own responsibilities to society, and the importance and role of the family is one of the commonalities of both. On the other hand, different aspects such as the difference in looking at human beings, the primary and secondary social instinctual tendencies and the type of looking at the family can be seen in these two perspectives The results of the present study and similar studies that have compared the documents of education and training with accepted theories of psychotherapy, which play an important role in human mental health, can strengthen the scientific foundations and application of these documents open new horizons in front of education experts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Formal and General Education, Document of Fundamental Transformation, Sociological Foundations, Adlerian Approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 175 |