تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,139 |
آموزش پژوهی کیفی اسناد تاریخی با تاکید بر نگاره بیستون بر اساس الگوی چالز جنسن | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
غلامعلی چشمه چراغ* | ||
پردیس علامه طباطبایی لرستان | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 19 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
چکیده : پژوهش های کیفی اسناد تاریخی همواره از اهمیت بسزایی به لحاظ اعتبار سنجی برخوردار هستند . مطالعه دقیق آن ها از جایگاه ذی قیمت و ارزشمندی برخوردار هستند . برای رسیدن به این مهم ، انتخاب روش پژوهش درست بسیار حایز اهمیت است . از طرفی درپژوهش هایی که تحلیل و ارزیابی ساختار «فرم و محتوای » آثار هنری – باستان شناسی مقصودنظر پژوهشگر است ، انتخاب روش پژوهش خاص خود را می طلبد .همواره یکی از دغدغه های دانشجویان رشته های تاریخ و تاریخ هنر ، به هنگام مطالعه آثار هنری ، انتخاب یک روش پژوهش دقیق و کارآمد است. تا بتوان با جمع آوری داده ها و سپس ترکیب و تحلیل اطلاعات به نتیجه گیری دقیق ترنائل گردند. با مطالعه ی اکثر کتاب های مرجع تاریخ هنر و تحلیل آثار هنری به ساختارمند بودن شان پی می بریم . مطالعه کتاب « تجزیه تحلیل آثار هنرهای تجسمی » اثر «چالز جنسن » الگویی ساده و در عین حال علمی ارائه نموده است . در این پژوهش با بهره گیری از الگوی پیشنهادی وی یکی از معتبرترین سنگ نگاره های دوره ی هخامنشی « نگاره بیستون »مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است . در این پژوهش از شیوه تحلیلی – توصیفی استفاده شده است .و برای جمع آوری داده های پژوهش از روش کتابخانه ای و هم چنین درتحلیل نگاره از تجربیات علمی خود پژوهشگر استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان: نگاره؛ هخامنشی؛ بیستون؛ هنر؛ تاریخ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 154 |