تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقشهای جنسیتی در نظام تربیت مدرسهای با نگاهی به آراء و اندیشههای آیتالله خامنهای | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، مهر 1401، صفحه 7-26 اصل مقاله (3.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.12522.1136 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه پورمحمدی ماهونکی* 1؛ حامد قوام2 | ||
1کارشناسی ارشد، علوم حدیث، دانشگاه غیر انتفاعی قرآن و حدیث، قم، ایران. | ||
2سطح چهار حوزه علمیه، قم، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 17 مهر 1401، تاریخ بازنگری: 19 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقشهای جنسیتی در نظام تربیت مدرسهای با نگاهی به آراء و اندیشههای آیتالله خامنهای است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و براساس نتایج بدست آمده که ضرورت مهارتآموزی برای ایفای نقشهای جنسیتی دختران در نظام تربیت مدرسهای، بر کسی پوشیده نیست و لذا مدرسه باید تربیت جنسیتی دختران را به عنوان اهمّ اهداف خود تعریف نماید. آمادگی برای پذیرش نقشها تنها با تبیین و توجیه و ارائه واحدهای درسی امکانپذیر نیست، بلکه فرایند تربیت در مدرسه و با مشارکت خانواده باید به گونهای طراحی شود که دختران در پایان دوره مدرسه و همزمان با آغاز جوانی، برای پذیرش نقشهای خود از لحاظ روحی آماده و از لحاظ جسمی توانمند بوده و مهارتهای لازم را کسب کرده باشند. این فرایند در برخی مهارتها از دوره دبستان، و در برخی دیگر، از دوره متوسطه باید آغاز و تثبیت شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت جنسیتی؛ هویت زن؛ دختران؛ آیتالله خامنهای؛ نقشهای جنسیتی؛ نظام تربیت مدرسهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Process of Girls' Education to Accept Gender Roles in the School Educational System with an Approach to the Ideas of Āyatollāh Khāmene'i | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahboube Pourmohamadi1؛ hamed ghavam2 | ||
1MA, Hadith Sciences, Non-Profit University of Quran and Hadith, Qom, Iran | ||
2Fourth level, Qom seminary, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to review the process of girls' education to accept gender roles in the school educational system with an approach on the ideas of Āyatollāh Khāmene'i. The research method is descriptive-analytic and according to the results, the necessity of skill learning to play female gender roles in the school educational system is undeniable; therefore, schools ought to consider girls' gender education as one of the most important goals in their agenda. Preparation to accept gender roles is not feasible merely through explanation, justification, and curricular courses, but rather the process of education should be arranged with the cooperation of families at school so that the girls by the end of their school and the start of their youth would have become mentally and physically ready and capable to accept their roles by the essential skills they learned at school. The procedure of teaching some skills should start from the elementary school and for some other skills, it should begin from the secondary school and be stabilized therein. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender Education, Woman Identity, Girls, Āyatollāh Khāmene'i, Gender Roles, School Educational System | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
بانکیپور فرد، امیرحسین (1393). رسالت زن. بیجا: انتشارات انقلاب اسلامی؛ وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، ج3.
خامنهای، سید علی (15/11/1399). بیانات در دیدار تصویری با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47254
خامنهای، سید علی (20/2/9/1395). بیانات در دیدار با هیأت امنای گروه هماندیشی تحکیم خانواده. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34258
زیبایینژاد، محمدرضا (1391). جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، مرکز نشر هاجر؛ وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 1390.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 382 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |