تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,783 |
تأثیر آموزش به روش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 31، آذر 1401، صفحه 10-22 اصل مقاله (404.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود طاهرپور کلانتری* 1؛ هادی پورشافعی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 01 دی 1400، تاریخ پذیرش: 03 دی 1400 | ||
چکیده | ||
تدریس، محورتعامل معلم و فراگیران در کلاس درس که انواع گوناگون دارد و هر یک ماهیت وکاربردهای خاص خود را دارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر روش آموزش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم شهر سرایان انجام گردید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر شیوه شبه آزمایشی بود. جامعه پژوهش کل دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر سرایان و نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی انجام شد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 30 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش سه پرسشنامه خودکارآمدی دانشآموز جینک و مورگان (1999)، عزت نفس کوپراسمیت (1967) و پیشرفت تحصیلی بود. روایی پرسشنامهها محتوایی و پایایی آنها بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 81/0 و 89/0 است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) در محیط نرمافزاری spss نسخه 22 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد آموزش به شیوه پرسش دوجانبه بر مؤلفههای استعداد با سطح معنیداری (024/0) و کوشش با سطح معنیداری (009/0) و مؤلفههای عزتنفس عمومی با سطح معنیداری (001/0)، عزتنفس خانوادگی با سطح معنیداری (001/0)، عزتنفس اجتماعی با سطح معنیداری (001/0) و پیشرفت تحصیلی با سطح معنیدار (002/0) تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش آموزش پرسش دوجانبه؛ عزتنفس؛ پیشرفت تحصیلی؛ پایه ششم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of two-way questioning on self-efficacy, self-esteem and academic achievement of sixth grade elementary students | ||
نویسندگان [English] | ||
Masood Taherpour Kkalantry1؛ Hadi Porshafei2 | ||
1PhD student of Curriculum Planning, Birjand University, South Khorasan, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Educational Sciences, Birjand University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of two-way question teaching method on self-efficacy, self-esteem and academic achievement of sixth grade students in the city of Sarayan. This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method. The total research population of sixth grade elementary school students in Sarayan and the research sample was random sampling method which was estimated to be 30 people using Morgan table. The research tools were three questionnaires of student self-efficacy of Jink and Morgan (1999), Coopersmith self-esteem (1967) and academic achievement. The content validity of the questionnaires and their reliability based on Cronbach's alpha coefficient are 0.83, 0.81 and 0.89, respectively. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) were used to analyze the data in SPSS software version 22. The results showed that two-way questioning training on the components of talent with a significant level (0.024) and effort with a significant level (0.009) and components of general self-esteem with a significant level (0.001), family self-esteem with Level of significance (0.001), social self-esteem with a significant level (0.001) and academic achievement with a significant level (0.002) are effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bilateral question teaching method, self-esteem, academic achievement, sixth grade | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 281 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |