تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,500 |
اولویتبندی عوامل مؤثر بر اثربخشی کارورزی در پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان البرز | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، شهریور 1401، صفحه 17-29 اصل مقاله (696.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رباب رحمتی1؛ امیر کریمی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، البرز، ایران | ||
2دبیر مطالعات اجتماعی، زنجان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 16 مهر 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف اولویتبندی عوامل مؤثر بر اثربخشی دروس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. روش این تحقیق، از نوع کمّی و جامعه آماری آن شامل فارغالتحصیلان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان البرز بود که 250 نفر از آنها بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و با بهرهگیری از پرسشنامه محققساخته، اطلاعات جمعآوری و با استفاده از آزمون t تک نمونهای، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. روایی پرسشنامه با دو روش اعتبار محتوا و نیز اعتبار سازه و پایائی آن با کمک آلفای کرونباخ (989/0) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که به ترتیب اولویت، ویژگیهای آموزشی (44/3)، ویژگیهای فردی (38/3)، ارتباطات (2/3)، ویژگیهای سازمانی (54/2) و مدارس هدف (45/2) بر اثربخشی درس کارورزی تأثیر داشتند و در میان تمامی عوامل، عقد تفاهمنامه، ویژگیهای فردی کارورز، معلم راهنما و استاد، دارای بالاترین میانگین بودهاند. درنتیجه، بهمنظور افزایش اثربخشی دروس کارورزی در دانشگاه فرهنگیان، توجه به این عوامل بر اساس اولویتبندی ارائهشده میتواند کارآمد باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ توسعه حرفهای؛ اولویتبندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prioritizing Effective Factors on the Effectiveness of Internship Course at Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
robab rahmati1؛ amir karimi2 | ||
1Assistant professor, department of educational sciences, Farhangian University, Alborz, Iran | ||
2Social sciences teacher, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of prioritizing the factors affecting the effectiveness of internship courses in Farhangian University. The method of this research was quantitative and its statistical population included graduates of Farhangian University campuses in Alborz province, 250 of whom were selected as a statistical sample. The data was collected using a researcher-made questionnaire and they were analyzed using a one-sample t-test. The validity of the questionnaire was confirmed by two methods of content validity as well as construct validity and its reliability was estimated with Cronbach's alpha (0.989). The findings of the research showed that according to the priority of the factors; Educational characteristics (3.44), individual characteristics (3.38), communication (3.2), organizational characteristics (2.54) and target schools (2.45) had an effect on the effectiveness of the internship course, and among all the factors, the memorandum of understanding, individual characteristics of the intern, guidance teacher and the professor had the highest average. As a result, in order to increase the effectiveness of internship courses in Farhangian University, paying attention to these factors based on the presented prioritization can be helpful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Internship, Farhangian University, professional development, prioritization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |