تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,991 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,846 |
مقایسه مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان دیواندره | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 16، شهریور 1401، صفحه 183-201 اصل مقاله (3.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریسا کریمی* 1؛ جلال غریبی2 | ||
11. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی سقز، مدرس آموزش ابتدایی آموزش و پرورش | ||
2دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کردستان | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 05 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه و تکپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان دیواندره انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهرستان دیواندره بودند. که تعداد 348 نفر بهعنوان حجم نمونه تحقیق (تصادفی طبقهای ساده) انتخاب گردید. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی بود. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق تی تکنمونهای، تی مستقل و تی دو گروه مستقل بود. یافتهها نشان داد که بین میزان مؤلفههای استعداد، بافت و کوشش از متغیر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان چندپایه تفاوت معنیداری وجود دارد. بین میزان مؤلفههای مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان از متغیر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان تکپایه تفاوت معنیداری وجود دارد.اجتماعی دانشآموزان تکپایه و چند پایه به نفع دانشآموزان تکپایه تفاوت معنیداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ مدارس تکپایه؛ مدارس چندپایه؛ دوره دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of social skills and academic self-efficacy of students of multi-level and single-level classes of the second elementary school in Divandareh city | ||
نویسندگان [English] | ||
parisa karimi1؛ jalal gharibi2 | ||
1Master of Educational Sciences, Islamic Azad University of Saqez, Lecturer of Primary Education | ||
2phd in philosophy of education, teacher of the department of educational sciences, Farhangian University, Kurdistan | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of comparing the social skills and academic self-efficacy of the students of multi-grade and single-grade classes of the second elementary school in Divandareh city. The statistical population included the students of the second year of elementary school in Divandareh city. 348 people were selected as the sample size of the research (simple stratified random). The measurement tools included questionnaires of social skills and academic self-efficacy. The tests used in this research were one-sample t, independent t and two independent groups t. The findings showed that there is a significant difference between the amount of talent, context and effort components of the academic self-efficacy variable of single-grade and multi-grade students in favor of multi-grade students. There is a significant difference between the amount of appropriate social skills, antisocial behaviors, aggression and impulsive behaviors, superiority, high self-confidence, and relationship with peers from the variable of social skills of single-grade and multi-grade students in favor of single-grade students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social skills, academic self-efficacy, single-grade schools, multi-grade schools, second grade of elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |